chceauto.pl
x
Audi Q5 Sportback TFSI e quattro

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2021-02-24
Audi rozszerza swoją ofertę modeli hybrydowych typu plug-in. Do europejskich salonów wjeżdża właśnie Audi Q5 Sportback TFSI e quattro.

Klienci mają do wyboru dwie wersje: Q5 Sportback 50 TFSI e quattro lub Q5 Sportback 55 TFSI e quattro. W obu modelach akumulator litowo-jonowy może zmagazynować 14,4 kWh energii netto - co wystarcza na zasięg elektryczny do 61 kilometrów według standardów cyklu WLTP (71 km według NEDC).

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
W modelach Q5 TFSI e quattro i Q5 Sportback TFSI e quattro zastosowano układ napędowy o takiej samej konstrukcji - w obu wersjach mocy. Składa się on z silnika benzynowego 2.0 TFSI o mocy 195 kW (265 KM) i o momencie obrotowym 370 Nm sprzężonego z silnikiem elektrycznym. Stale wzbudzony silnik synchroniczny (PSM) osiąga moc szczytową 105 kW i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Wraz ze sprzęgłem jest on zintegrowany z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów S tronic, która przekazuje moment do układu napędowego quattro z techniką ultra. W normalnym trybie jazdy moc przekazywana jest tylko na przednie koła. Oś tylna jest dołączana w razie potrzeby.

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
Akumulator litowo-jonowy umieszczono pod podłogą bagażnika. Akumulator zbudowany jest ze 104 ogniw pryzmatycznych i przy napięciu 381 V może zmagazynować 14,4 kWh energii (netto; 17,9 kWh brutto). W celu zapewnienia optymalnej temperatury, jego obieg chłodzący jest połączony zarówno z obiegiem czynnika chłodzącego układu klimatyzacji, jak i z obiegiem niskotemperaturowym zasilającym silnik elektryczny i układy elektroniczne. Układ klimatyzacji jest standardowo wyposażony w zintegrowaną, wysokowydajną pompę ciepła wiążącą ciepło odpadowe emitowane przez komponenty wysokonapięciowe. Może on wytwarzać moc cieplną do 3 kW z 1 kW energii elektrycznej, co zwiększa efektywność energetyczną samochodu i zapewnia bardziej komfortowy klimat dla pasażerów we wnętrzu pojazdu.

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
Ponieważ obie wersje silnikowe różnią się pod względem strategii doładowania, mają one różną moc systemową i różny moment obrotowy. Q5 Sportback 50 TFSI e quattro z mocą 220 kW (299 KM) i momentem obrotowym rzędu 450 Nm przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Q5 Sportback 55 TFSI e quattro standardowe 100 km/h rozwija w 5,3 sekundy, ma moc 270 kW (367 KM) i moment obrotowy 500 Nm.

W obu wersjach silnikowych maksymalny moment obrotowy jest dostępny już nieco powyżej prędkości obrotowej biegu jałowego. To również przyczynia się do lepszego ogólnego wrażenia, jakie wywołuje napęd hybrydowy typu plug-in. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna 239 km/h oraz zużycie paliwa i energii elektrycznej, są identyczne w obu wersjach mocy. Przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym, obie hybrydy typu plug-in mogą przejechać do 61 km (WLTP) z prędkością do 135 km/h.

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
Tryb hybrydowy jest aktywowany automatycznie już w momencie rozpoczęcia jazdy z włączoną nawigacją, ale można go również wybrać ręcznie, za pomocą przycisku. W tym trybie ładowanie akumulatora jest optymalnie rozłożone na przebiegu całej trasy, co pozwala ograniczyć zużycie energii do minimum. W centrum miasta oraz w ruchu miejskim Q5 i Q5 Sportback TFSI e quattro zasilane są głównie energią z akumulatora. Funkcja sterowania napędem obu hybryd typu plug-in opiera się na przetwarzaniu dużej ilości danych. Obejmują one informacje o ruchu drogowym online, odległość do celu, profil wybranej trasy, dokładne informacje o najbliższym otoczeniu z danych nawigacyjnych, takie jak ograniczenia prędkości, rodzaje dróg, wzniesienia i spadki oraz aktualne dane z czujników pokładowych. Jeśli w systemie MMI uruchomione jest prowadzenie do celu wg nawigacji, predyktywna strategia operacyjna podejmuje próbę przejechania ostatniego miejskiego odcinka trasy w całości na napędzie elektrycznym i dotarcia do celu lub stacji ładowania z prawie pustym akumulatorem napędowym.

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
Gdy kierowca Audi Q5 lub Q5 Sportback TFSI e quattro zdejmuje nogę z pedału gazu, system zarządzania napędem, w zależności od sytuacji, wybiera między tzw. żeglowaniem z wyłączonym silnikiem, a rekuperacją, czyli odzyskaniem energii kinetycznej i przekształceniem jej w energię elektryczną. Silnik elektryczny odpowiedzialny jest za wszystkie operacje hamowania do 0,1 g i może wygenerować moc do 25 kW. Rekuperacja sięga do 0,2 g i może odzyskać do 80 kW mocy elektrycznej. Hydrauliczne hamulce tarczowe są aktywowane tylko w przypadku mocniejszego hamowania.

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
Predyktywny asystent wydajności (PEA) dostosowuje pracę układu odzyskiwania energii podczas hamowania do aktualnej sytuacji. Wykorzystuje on dane dotyczące przewidywanej trasy pozyskiwane z nawigacji i monitoruje odległość do poprzedzającego pojazdu za pomocą kamery i radaru. Gdy aktywny jest adaptacyjny tempomat (ACC), układ PEA wspiera kierowcę poprzez automatyczne hamowanie i przyspieszanie, jeszcze bardziej zwiększając wydajność i komfort jazdy.

Gdy kierowca nie korzysta z aktywnego tempomatu, otrzymuje podpowiedzi wskazujące właściwy moment na zdjęcie nogi z prawego pedału. Wskazówki te są przekazywane w formie impulsu haptycznego z aktywnego pedału przyspieszenia, a także w formie wizualnych komunikatów w kokpicie i na opcjonalnym wyświetlaczu head-up display. Jednocześnie symbole informują o przyczynie zmniejszenia prędkości: ograniczeniu prędkości, drogowskazach, zakrętach i zjazdach, rondach, skrzyżowaniach, zjazdach z autostrad i wzmożonym ruchu przed nami.

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
Oprócz hybrydowego trybu pracy, kierowca może wybrać jeden z trzech innych trybów. W trybie EV - podstawowym ustawieniu przy każdym uruchomieniu pojazdu - samochód jest napędzany wyłącznie energią elektryczną, dopóki kierowca nie naciśnie pedału gazu do oporu. W trybie Hold pojemność akumulatora jest utrzymywana na aktualnym poziomie. W trybie ładowania (Charge) system zarządzania napędem zwiększa ilość energii w akumulatorze przy pomocy silnika spalinowego. Podobnie jak podczas rekuperacji, silnik elektryczny pracuje wtedy jako generator i ładuje akumulator napędowy.

Wszystkie samochody hybrydowe typu plug-in w rodzinie Q5, są standardowo wyposażone w kompaktowy, garażowy system ładowania. Przy przemysłowym przyłączu elektrycznym o napięciu 400 V i natężeniu 16 amperów, pełne ładowanie o mocy 7,4 kWh trwa około 2,5 godziny. W przypadku domowego gniazdka elektrycznego o napięciu 230 V, ładowanie trwa około 8 godzin i 15 minut. W podróży kierowca może również ładować akumulator na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Służy do tego standardowy kabel z wtyczką typu 2.

Hybrydy typu plug-in rodziny produktowej Q5 mają bogatsze wyposażenie standardowe niż standardowy model Q5, np. wersja 55 TFSI e ma w standardzie sportowe fotele, trójstrefową klimatyzację automatyczną, kluczyk komfortowy, wyświetlacze charakterystyczne dla hybryd i w miernik mocy. Tylne siedzenia można przesuwać do przodu i do tyłu oraz regulować kąt pochylenia ich oparć.

Audi nie chwali się cenami modeli z serii Q5 Sportback TFSI e quattro...


Audi Q5 Sportback TFSI e quattro - GALERIA ZDJĘĆ

Audi Q5 Sportback TFSI e quattroAudi Q5 Sportback TFSI e quattroAudi Q5 Sportback TFSI e quattroAudi Q5 Sportback TFSI e quattroAudi Q5 Sportback TFSI e quattroAudi Q5 Sportback TFSI e quattroAudi Q5 Sportback TFSI e quattro

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS