Mercedes EQS został zaprezentowany wiosną 2021 roku. To pierwsza w pełni elektryczna luksusowa limuzyna marki Mercedes-EQ. EQS jest także pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem.
Samochód cechuje się rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza – zależnie od wersji wynosi on od 0,20. W rezultacie EQS jest najbardziej aerodynamicznym seryjnym autem świata, co w szczególności korzystnie przekłada się na zasięg.
Mercedes EQS cechuje się bardzo dobrymi wartościami rekuperacji: maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s², z czego do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s² – poprzez hamulce kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania pedału hamulca. Wytracanie prędkości następuje również po wykryciu poprzedzających pojazdów i także wtedy odbywa się aż do zatrzymania, np. na skrzyżowaniu.
Kierowca ma do wyboru trzy poziomy intensywności odzyskiwania energii oraz funkcję wybiegu – regulacja odbywa się za pomocą łopatek przy kierownicy.
Model trafił na rynek jesienią 2021 roku w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 245 kW (333 KM) oraz EQS 580 4MATIC o mocy 385 kW (524 KM). W grudniu debiutowała wersja AMG EQS 53 4MATIC+ o mocy 762 KM.
Wszystkie EQS-y dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają dodatkową jednostkę eATS z przodu.
Wraz z EQS-em zadebiutował nowa generacja akumulatorów o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch dostępnych akumulatorów ma użyteczną pojemność (netto) 107,8 kWh.
Mercedesa EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na szybkiej ładowarce.
W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC), dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Wówczas ”tankowanie” do pełna zajmuje około 5 godzin.
Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°, zwiększa zwrotność EQS-a. Alternatywnie nabywcy mogą zamówić układ skrętnej tylnej osi z tylnymi kołami skręcanymi pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA).
Ten drugi ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego EQS-a do zaledwie 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego wielu modelom kompaktowym.
Z opcjonalnym Pilotem jazdy EQS może poruszać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech).
Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran.