chceauto.pl
x
Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4

Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-10-17
Napęd wszystkich kół to rozwiązanie wybierane nie tylko przez fanów samochodów terenowych. Po upowszechnieniu się napędu dołączanego typu Haldex zniknęła chyba główna wada napędu 4x4, czyli zwiększone zużycie paliwa, powodowane stałym napędzaniem wszystkich kół. A to wpłynęło na wzrost popularności samochodów czteronapędowych.

Napęd 4x4 (AWD)
Napęd 4x4 (AWD)
Niestety, kupując używany samochód z napędem AWD, trzeba zdawać sobie sprawę, że serwisowanie takiego pojazdu kosztuje więcej. Stąd tak ważna jest przedzakupowa ocena stanu technicznego napędu.

Niestety, nie jest to prosta sprawa. W samochodach terenowych wyposażonych w blokady dyferencjałów problem jest mniejszy, bowiem próba zawrócenia na twardej nawierzchni ze spiętym napędem od razu daje odpowiedź, czy napęd i blokada działają, czy nie (mocne szarpanie kierownicą).

Jednak w przypadku samochodów osobowych, najczęściej wyposażonych w napęd albo dołączany automatycznie, albo automatycznie rozdzielany między koła w zależności od warunków w innych sposób, sprawdzenie napędu nie jest takie oczywiste. W normalnych warunkach samochód zachowuje się bowiem "normalnie", po prostu jedzie, niczym nie różniąc się od samochodów z napędem na przód (czy tył).

Napęd 4x4 (AWD)
Napęd 4x4 (AWD)
Kupując samochód z napędem 4x4, oględziny należy zacząć od najechania na kanał lub podnośnik. To pozwoli na stwierdzenie, czy napęd jest kompletny (np. czy ma wał napędowy, bez niego samochód również może pojechać, chociaż zależy to od od konkretnego modelu), czy nie ma wycieków z dyferencjałów lub innych elementów.

Niestety, organoleptyczne sprawdzenie działania napędu jest trudne. W zimie jest łatwiej - gwałtowne ruszenie na śniegu powinno zaowocować zerwaniem przyczepności przednich kół, a wówczas powinien dołączyć się napęd osi tylnej. W samochodach z napędem permanentnym zerwania przyczepności nie powinno być w ogóle. Czy napęd działa kierowca będzie mógł to ocenić po tym, jak szybko auto nabiera prędkości, ale dobrze mieć również znajdującego się na zewnątrz obserwatora.

Napęd 4x4 (AWD)
Napęd 4x4 (AWD)
W lecie pod tym względem jest gorzej. Można próbować wykonać podobny manewr na szutrowej drodze, co z kolei nie musi się podobać sprzedawcy. I to są właściwie wszystkie metody samodzielnej weryfikacji napędu wszystkich kół. Poza tym (a może: przede wszystkim) należy pojechać do dobrego warsztatu i podjąć próbę podpięcia auta do komputera. W przypadku starszych samochodów, z mechanicznym przeniesieniem napędu da to niewiele, bo elektronika żadnych błędów nie wykaże.

Natomiast w przypadku napędu sterowanego komputerem (np. haldex), ewentualne błędy będą zapisane w pamięci, więc takie badanie będzie miało sens.

Ponadto warto na forach poszukać opinii na temat wybranego przez siebie modelu i jego napędu 4x4. Użytkownicy najczęściej dobrze znają najsłabsze ogniwa i ewentualne koszty naprawy (które mogą być bardzo zróżnicowane). Warto sprawdzić, czy w danym modelu występuje przekładnie kątowa, czy jest trwałym elementem lub po jakim przebiegu wymaga naprawy, czy da się wymienić łożysko podpory wału napędowego, itp.

Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4Używane. Jak sprawdzić napęd 4x4

Zobacz także

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem 2024-03-11

Formentor swój rynkowy debiut miał w 2020 roku i jest to pierwszy własny model Cupry – wcześniej marka ta bazowała wyłącznie na gamie modelowej Seata. Obecnie wiele wskazuje na to, że Seat jest wycofywany z rynku, a jego miejsce zajmie właśnie...
Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny?

Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny? 2024-03-04

Jaguar F-Pace zaprezentowany został w 2015 roku i był pierwszym seryjnie produkowanym SUVem ze znaczkiem Jaguara. Dla niektórych był to oczekiwany powiew świeżości, a dla niektórych negatywny wyraz zerwania z klasycznymi wzorcami. Prawda jest jednak...
Test: Nowy SsangYong Tivoli 2023 - wyróżnia się w segmencie

Test: Nowy SsangYong Tivoli 2023 - wyróżnia się w segmencie 2023-12-20

[b]Model Tivoli zadebiutował w 2015 roku i został pozytywnie przyjęty przez rynek, pomimo tego, że plasuje się w niezwykle konkurencyjnej klasie SUVów/crossoverów segmentu B. W 2023 roku Tivoli przeszło lifting, a my mieliśmy okazję przekonać się,...
Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu

Test: Suzuki Across - znana hybryda w odmiennym wydaniu 2023-12-08

[b]Across to jeden z dwóch modeli w gamie Suzuki (obok Swace'a), który został przejęty niemal wprost od Toyoty. Jaki jest cel takich zabiegów? Chodzi przede wszystkim o to, by zmieścić się w restrykcyjnych normach emisji dwutlenku węgla – Suzuki nie...
Test: Mazda CX-5 - na przekór trendom

Test: Mazda CX-5 - na przekór trendom 2023-11-04

Mazda już kilkukrotnie pokazała, że lubi chodzić własnymi drogami i dystansuje się do powszechnie panujących trendów. Markę z jednej strony cechuje eksperymentalne podejście do motoryzacji (patrz silnik Wankla), a z drugiej odznacza ją zachowawczy...
Test: Ford Bronco Badlands - klasyczna terenówka w nowym wydaniu

Test: Ford Bronco Badlands - klasyczna terenówka w nowym wydaniu 2023-09-24

O tym, czy nowy Ford Bronco trafi na europejski rynek, przez długi czas nie było wiadomo, a pierwsze informacje wyrażały w tej sprawie raczej sceptycyzm. Okazało się jednak inaczej i Bronco finalnie pojawił się w polskiej dystrybucji, a my mieliśmy...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS