Audi A6 C8 45TFSI 245 KM
Audi A6
Model A6 to spadkobierca chlubnej tradycji średniej wielkości limuzyn, które przez wiele lat nosiły w Audi oznaczenie "100". Niemcy zerwali z tą tradycją w 1994 roku, kiedy - na wzór mniejszego modelu A4 - seria 100 przemianowana została na A6.
Niezależnie od generacji model A6 cieszy się opinią trwałego samochodu. Niestety, ma też duże powodzenie wśród złodziei.
Audi A6 C8
To ósma generacja niemieckiej limuzyny. Wyglądem samochód nawiązuje do większych A8 i A7 Sportback. Cechy charakterystyczne to: długa maska silnika, duży rozstaw osi (producent nie chwali się wartością!) i krótkie zwisy. Długość Audi A6 wynosi 4939 mm – to o 7 mm więcej niż w poprzedniku. Szerokość wzrosła o 12 mm i wynosi teraz 1886 mm, wysokość natomiast wzrosła o 2 mm i wynosi 1457 mm. Obok wersji podstawowej, klienci mogą wybrać zewnętrzną linię sport, linię design, a także pakiet stylistyczny S line Exterieur. Różnią się one wieloma detalami, np. wyglądem osłony chłodnicy Singleframe czy bocznych wlotów powietrza. W topowych odmianach samochód otrzyma diodowe HD Matrix LED. Bagażnik sedana mieści do 530 l.
We wnętrzu konsola środkowa zorientowana jest ku kierowcy, w lewo zwrócony jest także górny wyświetlacz MMI touch response. Dostępnych jest pięć wersji wyposażeniowych: podstawowa, sport, design, design selection i pakiet sportowy S line (z 19-calowymi kołami i sportowym zawieszeniem). Z każdym wariantem związane są odmienne kompozycje kolorystyczne. Nowe Audi A6 otrzymało system obsługi dotykowej MMI touch response. W pełni cyfrowe rozwiązanie pozwala na umieszczanie głównych funkcji pojazdu w wybranym miejscu monitora systemu MMI. Wystarczy przytrzymać i przesunąć wybraną ikonę – podobnie jak się to czyni na ekranach smartfonów. To również ukłon w stronę klientów flotowych. Rozwiązanie pozwala na zapisanie w indywidualnych profilach użytkowników aż siedmiu profili kierowców i preferowanych przez nich ustawień. Spersonalizować tu można do 400 parametrów.
Wszystkie jednostki napędowe w nowym Audi A6 są wyposażone w technikę mild-hybrid. W przypadku silników V6, bazuje ona na głównej sieci pokładowej 48 V, natomiast w przypadku jednostek czterocylindrowych, na sieci 12 V. W obu przypadkach, za dostarczanie energii do układu odpowiada alternator – rozrusznik RSG, współpracujący z akumulatorem litowo-jonowym. Dzięki niemu, Audi A6 jadące z prędkością od 55 do 160 km/h, może „żeglować” przy wyłączonym silniku. Napęd typu mild-hybrid MHEV, w rzeczywistych warunkach jazdy obniża zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km. W zależności od prędkości pojazdu, przełożenie układu kierowniczego wynosi od 9,5:1 do 16,5:1. To efekt pracy przekładni falowej na osi przedniej.
Auto wyposażono również w skrętną tylną oś. Przy niższych prędkościach koła tylne skręcają w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu kół przednich, co zwiększa zwrotność Audi A6, a jednocześnie zmniejsza promień skrętu. Nawet o 1,1 m. Przy wysokich prędkościach koła tylne ustawiają się w tym samym kierunku, co koła przednie. Poprawia to stabilność podczas jazdy na wprost i podczas zmiany pasa ruchu. Audi daje klientom cztery możliwości zestrojenia zawieszenia. Do wyboru są: konwencjonalne zawieszenie ze stalowymi sprężynami, zawieszenie sportowe, zawieszenie z systemem kontroli siły tłumienia oraz adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension, również z systemem kontroli siły tłumienia.
Wszystkie warianty z silnikami trzylitrowymi są standardowo dostępne w kombinacji ze stałym napędem na cztery koła quattro, którego wersja zależna jest od wariantu modelowego. W połączeniu ze skrzynią tiptronic, napęd quattro posiada samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy, a w przypadku przekładni S tronic wyposażono go w wydajną technikę ultra, która w razie potrzeby błyskawicznie załącza napęd na tylne koła. W połączeniu ze skrzynią tiptronic, opcjonalnie dostępny jest sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozkładający moment między tylnymi kołami, co jeszcze bardziej poprawia zwrotność.
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2024-01-02