chceauto.pl
x
Używane: Seat Ibiza II i Cordoba I

Używane: Seat Ibiza II i Cordoba I

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-04-03
Gdy w latach 90-tych i na początku XXI wieku Volkswagen stopniowo przejmował Seata, fani hiszpańskiej marki mieli mieszane uczucia. Seat co prawda zyskiwał dostęp do nowoczesnej technologii, ale jak miał pokazać czas, Niemcy nie do końca mieli pomysł na budowę i rozwój firmy z Martorell.

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Początki były jednak miłe. W 1993 roku Seat zaprezentował drugę generację Ibizy, samochód który został w całości opracowany na bazie niemieckich rozwiązań technicznych. Ibizę zbudowano na płycie podłogowej Volkswagena Polo 6K, niemieckie były wszystkie silniki. Co było hiszpańskiego w Ibize II? Chyba tylko miejskie produkcji, bowiem za stylizację odpowiadała włoska pracownia projektowa Giugiaro. No i nazwa...

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza II wszedł na rynek w 1994 roku i... okazał się strzałem w dziesiątkę. Samochód sprzedawał się jak świeże bułeczki, klienci najwyraźniej docenili niemieckie rozwiązania techniczne, z którymi zresztą hiszpańska firma się nie kryła. W efekcie dobrej sprzedaży dopiero w 1999 roku Ibizę poddano liftingowi (dość mocno zmieniono przednią część nadwozia, pojawiły się zaokrąglenia i nowe reflektory, z tyłu - nowe lampy zespolone, całkowicie zmieniono wnętrze), by produkować ją do 2002 roku. 9 lat na rynku to niewątpliwie wynik godny uznania.

Samochód dostępny był w wielu wersjach nadwoziowych. Największą popularnością cieszyły się trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale trzeba również pamiętać o wersjach sedan, kombi i coupe, które nosiły jednak nazwę Cordoba I. Technicznych różnic między oboma modelami nie było.

Seat Cordoba
Seat Cordoba
Jak wspomnieliśmy, Seat Ibiza II powstał na bazie płyty podłogowej Polo. Samochód pozbawiony był wyrafinowanych pomysłów, raczej postawiono na sprawdzone rozwiązania. Przednie zawieszenie do kolumny McPhersona, z tyłu znajdziemy belkę skrętną. Oznacza to, że Ibiza nie będzie może królem górskich serpentyn, ale świetnie nadaje się do miasta, ponadto względnie rzadko pojawiają się usterki zawieszenia. Problemy są typowe: z biegiem lat i kolejnymi przejechanymi kilometrami wybijają się tuleje i sworznie przednich wahaczy. Natomiast belka skrętna to pancerne rozwiązanie, które rzadko wymaga interwencji mechanika.

Seat Cordoba Vario
Seat Cordoba Vario
Wybór jednostek napędowych jest - jak to u Volkswagena bywa - bardzo szeroki. Wybierać można między benzynowymi silnikami o pojemnościach od 1.0 do 2.0 (z doładowanym silnikiem 1.8 o mocy 180 KM włącznie) oraz dieslami o pojemności 1.9, zarówno z doładowaniem, jak i bez.

Wśród silników benzynowych nie polecamy - ze względu na zbyt niską moc - bazowych jednostek 1.0 i 1.3. Na drugim końcu skali znajduje się 180-konny silnik turbo montowany w modelu Cupra. To dobra jednostka, ale biorąc pod uwagę sposób eksploatacji takich pojazdów, również omijalibyśmy tę wersję szerokim łukiem.

Seat Cordoba
Seat Cordoba
Nie ma również większego sensu inwestować w silniki o pojemnościach 1.8 i 2.0. Nie są awaryjne, ale zużywają dużo paliwa, a nie oferują przy tym wyraźnie lepszych osiągów niż stanowiące najlepszy kompromis jednostki 1.4 i 1.6. Oczywiście różnica podczas startu ze świateł będzie widoczna, ale do codziennej eksploatacji jak najbardziej wystarczą mniejsze, ośmiozaworowe silniki 1.4 i 1.6. Ich dodatkową i niebagatelną zaletą jest dobra współpraca z instalacjami LPG, a także wysoki poziom bezawaryjności (jedyną typową usterką pojawiającą się w silniku 1.4 jest szwankująca cewka zapłonowa).

Seat Cordoba Coupe
Seat Cordoba Coupe
Seat Ibiza II to model, który można było kupić z silnikami Diesla pozbawionymi doładowania. Jednostki 1.9 D i 1.9 SDI cechuje niska kultura pracy (duże wibracje i hałas) i niemal całkowity brak osiągów, ale również niskie zużycie paliwa i brak problemów, które doskonale znają wszystkie osoby jeżdżące samochodami z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi. Zasada jest prosta - jeśli czegoś nie ma, to się nie zepsuje. A w Ibizach 1.9 D i 1.9 SDI nie znajdziemy koła dwumasowego, wysokociśnieniowych wtryskiwaczy, filtrów cząstek stałych czy już wspomnianej turbosprężarki...

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Jeśli jednak brak osiągów nie jest dla kogoś akceptowalny, może wybrać już niemal legendarny silnik 1.9 TDI. Wyposażona w turbosprężarkę i pompowtryskiwacze jednostka oferuje znacznie lepsze osiągi przy wciąż niskim zużyciu paliwa. Kosztem jest jednak ryzyko wystąpienia usterek tych części, które są elementami eksploatacyjnymi i od czasu do czasu muszą domagać się interwencji mechanika.

Seat Ibiza po liftingu
Seat Ibiza po liftingu
Co jeszcze psuje się w Ibizie II? Prosta konstrukcja i ubogie wyposażenie sprawiają, że lista typowych usterek jest krótka, a większość jest związana po prostu z wiekiem i wyeksploatowaniem. Pojawią się wycieki oleju i płynu chłodniczego, zawiesza termostat, czasem zdarzają się kłopoty z układem elektrycznym (elektryczne szyby, centralny zamek stacyjka), linką sprzęgła i wodzikami skrzyni biegów.

Seat Cordoba
Seat Cordoba
Z częściami zamiennymi problemów nie ma. Na rynku bez trudu znajdziemy tanie zamienniki, nie ma potrzeby pojawiania się w autoryzowanych stacjach obsługi.

Największym problemem, w dodatku trudnym do zwalczenia może okazać się rdza. Ibiza nie należała do modeli z wzorowym zabezpieczeniem antykorozyjnym. Rdza najszybciej atakuje ranty błotników i progi. Wybrany egzemplarz należy dokładnie ocenić pod tym kątem, by później uniknąć walki z wiatrakami.

Seat Ibiza po liftingu
Seat Ibiza po liftingu
Oferta rynkowa używanych samochodów jest szeroka i obejmuje zarówno pojazdy importowane, jak i pochodzące z polskich salonów. W miarę możliwości warto wybrać egzemplarz z udokumentowaną historią i najlepiej po liftingu (od 1999 roku). Samochody poliftingowe są młodsze, mają mniejsze przebiegi, nieco bardziej współczesną stylizację i bardziej bogate wyposażenie. Dobrze wybrane auto będzie jeszcze jeździło bez sprawiania właścicielowi większych kłopotów.

Używane: Seat Ibiza II i Cordoba I - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba IUżywane: Seat Ibiza II i Cordoba I

Zobacz także

Seat Ibiza ma już 40 lat. A najstarszy w Polsce - 38

Seat Ibiza ma już 40 lat. A najstarszy w Polsce - 38 2024-03-21

Ibiza I generacji była własną konstrukcją Seata. Pojazd powstał na bazie modelu Ronda i był to pierwszy model, w którym nie znajdziemy zapożyczeń stylistycznych z Fiata. Za wygląd nadwozia odpowiadała pracowania stylistyczna Giorgietto Giuguario, a...
Arona i Ibiza po liftingu. Polskie ceny

Arona i Ibiza po liftingu. Polskie ceny 2021-06-28

Seat ogłosił ceny odświeżonych wersji modeli Arona i Ibiza. Ceny Arony w polskich salonach zaczną się 76 300 zł. Ibiza będzie dostępna od 61 800 zł. Polscy klienci Ibizy będą mogli również skorzystać z nowego programu "Szybki wybór”.Wygląd...
Seat Ibiza i Arona po liftingu

Seat Ibiza i Arona po liftingu 2021-04-19

Seat poddał zmianom modele Ibiza i Arona. O ile modyfikacje nadwozia są subtelne, to już wnętrze jest praktycznie całkowicie nowe.Nowością jest całkowicie LED-owe oświetlenie obu pojazdów i to niezależnie od wersji. Ponadto samochody po zmianach...
Seat poprawił rekord z roku 2000!

Seat poprawił rekord z roku 2000! 2018-07-21

Seat zakończył pierwszą połowę 2018 roku z najwyższym wynikiem sprzedaży w historii marki. Globalna sprzedaż hiszpańskiego producenta wzrosła o 17,6 proc. osiągając całkowitą liczbę 289 900 pojazdów (2017 r.: 246 500). Liczba ta oznacza wzrost...
Wadliwy pas w VW Polo, Seacie Ibiza i Arona

Wadliwy pas w VW Polo, Seacie Ibiza i Arona 2018-05-17

Volkswagen oraz Seat poinformowały o problemie z jednym z pasów bezpieczeństwa. Dotyczy on nowego Volkswagena Polo, Seata Ibiza oraz Seata Arona, a więc samych nowych modeli.Istnieje prawdopodobieństwo, że w rzadkich sytuacjach (np. podczas nagłej...
Seat wraca z niebytu

Seat wraca z niebytu 2018-04-20

Seat podnosi się z kolan. Po latach upadku, gdy wydawało się, że Volkswagen nie ma pomysłu na tę markę i dąży do jej zamknięcia, Seat zyskał drugi oddech. A recepta na to była prosta - wystarczyło kilka nowych modeli.Po pierwszym kwartale tego...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS