chceauto.pl
Porady i rynek

Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?

Redakcja ChceAuto.pl | 2012-11-24 | Opinie (0)
Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?
Zobacz w katalogu
Toyota RAV4
Można śmiało powiedzieć, że Toyota RAV4 zapoczątkowała nową erę w historii motoryzacji. To właśnie ten samochód - do spółki z Suzuki Vitarą - sprawił, że na całym świecie zapanowała moda na auta typu SUV.

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Japończycy postanowili zbudować pojazd, który wyglądem przypominałby samochód terenowy, ale zachowywał się na drodze tak, jak średniej klasy osobówka. Zaprezentowana po raz pierwszy w 1994 roku RAV4 powstała w oparciu o takie właśnie założenia. Auto otrzymało samonośne nadwozie, niezależne, wielowahaczowe zawieszenie oraz napęd na obie osie. Dzięki temu świetnie sprawdza się w normalnym ruchu miejskim, od czasu do czasu można się również pokusić o wypad w teren.

Przy zachowaniu łatwości manewrowania (kompaktowe wymiary, dobra widoczność) Toyota RAV4 - dzięki wysokiej pozycji za kierownicą - zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa, przez co szczególnie upodobały go sobie kobiety.

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Pierwsza generacja Toyoty RAV4 produkowana była w latach 1994-2000. Samochód przyciągał klientów nie tylko wspomnianą wyżej wszechstronnością, ale również - niezawodnością. Przez długi czas kilkuletnie Toyoty RAV4 utrzymywały wysokie pozycje w przeróżnych rankingach. Poza niewielka korozją (nadkola, ranty drzwi) oraz wrażliwym układem przeniesienia napędu (np. sprzęgło nie wytrzymuje eksploatacji samochodu w roli holownika przyczepy, ponadto pamiętać trzeba o regularnej wymianie oleju - w mostach napędowych co 30 tys. km, w skrzyni biegów - co 60. tys. km, zdarzają się również wytarcia synchronizatora piątego biegu) użytkownicy przeważnie nie mają na co narzekać. Od czasu do czasu mogą wystąpić problemy z układem chłodzącym (zużywa się pompa wodna, mogą pojawić się nieszczelności).

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4 dostępna była w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Różniły się one dość mocno charakterem i wielkością. Samochód trzydrzwiowy posiada tylko cztery miejsca, symbolicznej wielkości bagażnik (mocno poniżej 200 litrów) i ma tylko 3,7 m długości. W środku jest ciasno, a zajmowanie miejsca na tylnych fotelach wymaga sprawności fizycznej.

Samochód w wersji pięciodrzwiowej (pojawił się na rynku rok po odmianie trzydrzwiowej) może już pełnić rolę pojazdu rodzinnego. Znacznie większa długość pozwoliła na wygospodarowanie bagażnika o pojemności przekraczającej 400 litrów. Niestety na rynkach wtórnych dominują auta trzydrzwiowe, znalezienie RAV4 w wersji pięciodrzwiowej i dobrym stanie może być bardzo trudne.

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Wyposażenie Toyoty RAV4 było mocno zróżnicowane, ale w wielu egzemplarzach pozostawia wiele do życzenia. Najstarsze samochody miały tylko jedną poduszką powietrzną (druga pojawiła się dopiero po liftingu w 1998 roku), brakowało również klimatyzacji czy ABS. Zawsze montowano natomiast elektryczne sterowanie szyb i lusterek.

Deska rozdzielcza RAV4 wygląda nieco archaicznie, ale pod względem ergonomii nie można jej niczego zarzucić, ponadto wykonano ją z bardzo trwałych materiałów, przez co ciężko po jej stanie ocenić faktyczny przebieg samochodu.

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Toyota RAV4 pierwszej generacji sprzedawana była tylko z jednym silnikiem. Była to benzynowa jednostka o pojemności 2.0, z 16 zaworami i bezkolizyjnym rozrządem (pasek należy wymieniać co 150 tys. km). Silnik ten jest trwały i bezawaryjny, chociaż nie należy do wybitnie ekonomicznych (szczególnie w połączeniu z automatyczną skrzynia biegów). Rozwiązaniem może być montaż LPG, o ile nie będzie to tania instalacja - najlepiej wybrać sekwencyjną, a kupując auto już "zagazowane" należy dobrze sprawdzić stan jednostki napędowej (kompresja, falowanie obrotów).

Toyota RAV4
Toyota RAV4
Silnik RAV4 napędza wszystkie cztery koła, a o rozkład momentu dba centralny dyferencjał, który oferuje możliwość zblokowania (rozkład momentu na sztywno wynosi 50:50). To sprawia, że auto dzielnie spisuje się w terenie, jaki napotkać można podczas codziennej eksploatacji np. na wsi. O komfort i prowadzenie dba wielowahaczowe zawieszenie, które okazuje się zaskakująco trwałe, chociaż oczywiście wahacze podlegają naturalnemu zużyciu. Nieliczne egzemplarze w wersji amerykańskiej posiadają napęd wyłącznie na przednie koła.

Toyota RAV4 pierwszej generacji to solidne auto, które produkowano wyłącznie w Japonii. Również teraz, kilkunastoletnie egzemplarze (produkcję zakończono w 2000 roku) mogą okazać się niezawodne, oczywiście pod warunkiem regularnego serwisowania.

redakcja ChceAuto.pl poleca
Ile może kosztować twoje ubezpieczenie? Sprawdź, to nic nie kosztuje

Opinie i komentarze na temat artykułu

comments powered by Disqus

Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto? - GALERIA ZDJĘĆ

Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?Toyota RAV4 I. Czy wciąż warto?

Zobacz także

najczęściej poszukiwane

Jesteśmy też na Facebook Jesteśmy też na Google+ Nasz kanał na
 YouTube RSS
x TA STRONA UŻYWA PLIKÓW COOKIE. Dowiedz się więcej o celu ich używania. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.