Suzuki Vitara II 1.0 Boosterjet 110 KM
Suzuki Vitara
Nazwa Suzuki Vitara pojawiła się na rynku pierwszy raz pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku. Model ten był niewielkim, ale bardzo dzielnym samochodem terenowym. Budowa na ramie, stały napęd na cztery koła i niewielka masa sprawiały, że auto mogło wjechać tam, gdzie wiele znacznie droższych samochodów terenowych wjechać nie mogło.
Vitara, już jako druga generacja przetrwała w produkcji do 1999 roku. Gdy nastała moda na SUV-y Vitarę wycofano z oferty, a jej miejsce zajęła Grand Vitara, która z biegiem lat traciła zdolności terenowe i ewoluowała w klasycznego SUV-a.
Vitara powróciła na rynek dopiero w 2014 roku. Tym razem jednak jako klasyczny crossover. Samochód otrzymał samonośne nadwozie i napęd 4x4 oparty o sprzęgło wielopłytkowe, które zastąpiło klasyczny centralny dyferencjał. Z dawnej offroadowej legendy została więc tylko nazwa.
Suzuki Vitara II
Suzuki Vitara kolejnej, trzeciej generacji zadebiutowało na salonie motoryzacyjnym w Paryżu jesienią 2014 roku.
Samochód całkowicie zerwał z przeszłością. Nowa jest stylizacja, która nie nawiązuje do poprzedników, nowe są rozwiązania techniczne oraz dzielność w terenie. Niestety, to ostatnie nie jest dobrą wiadomością - za sprawą zastosowanego napędu 4x4 Suzuki Vitara przestaje być samochodem terenowym, a staje się SUV-em.
Stylistycznie samochód może budzić pewne kontrowersje. Części osób na pewno się spodoba, nie jest to jednak model, który powszechnie będzie uznawany za ładny. Dominują mocne linie i wyraźne przetłoczenia. Nadwozie ma 4,18 m długości, 1,78 m szerokości i 1,61 m wysokości. Pojemność bagażnika wynosi 375 litrów. Oczywiście tylną kanapę można dzielić i składać, otrzymując przestrzeń ładunkowa o płaskiej powierzchni i pojemności 1120 litrów.
Podstawowym źródłem napędu nowego Suzuki Vitara jest benzynowy silnik 1.6 o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszący 156 Nm. Jednostka ta może współpracować z manualną skrzynią pięciobiegową lub - opcjonalnie - sześciostopniowym automatem.
Fani silników Diesla wybraliby jednostkę wysokoprężną 1.6 DDiS, również o mocy 120 KM. Oczywiście Diesel góruje nad silnikiem benzynowym momentem obrotowym, który wynosi 320 Nm. Ta jednostka nie jest jednak oferowana w Polsce.
Suzuki Vitara, podobnie jest poprzedni model o tej nazwie, ma samonośne nadwozie. Natomiast układ napędu 4x4 z centralnym dyferencjałem, reduktorem i blokadami, który do tej pory stosowano w Vitarach, został zastąpiony systemem AllGrip, co nie jest dobrą wiadomością. System ten oparty jest na sprzęgle wielopłytkowym, a nie centralnym dyferencjale. To oznacza, że auto w normalnych warunkach drogowych posiada napęd na przód, a tylna oś dołączana jest automatycznie po wykryciu poślizgu, możliwe jest również chwilowe spięcie napędu (blokada wyłącza się automatycznie po przekroczeniu 60 km/h).
Najgorszymi doradcami przy zakupie samochodu używanego są emocje. Dlatego właśnie w opisach modeli kładziemy nacisk na te informacje, które mogą przydać się w podjęciu ostatecznej decyzji oraz przy oględzinach auta. Staramy się ująć w opisie najczęściej występujące usterki danego modelu, a także podpowiedzieć, na jakie „przygody” powinniśmy być przygotowani po zakupie. Oczywiście nie każdy musi zgadzać się z naszymi opiniami, jednak mają one swoje podstawy we wnikliwych analizach rynku. Pamiętajcie, że nasz opis w żadnym wypadku nie ma na celu bezkrytycznego wychwalania danego modelu. To raczej surowa, chłodna ocena konkretnego auta, zachęcająca do równie pesymistycznej kalkulacji kosztów. Zawsze trzeba mieć bowiem na uwadze to, że cena zakupu używanego pojazdu jest dopiero początkiem wydatków.
Ostatnia zmiana: 2019-01-15