chceauto.pl
x
Punkt zwrotny w historii motoryzacji? Pokłosie afery TDI...

Punkt zwrotny w historii motoryzacji? Pokłosie afery TDI...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-09-25
Ten skandal – jak żaden inny – może odbić się na kształcie europejskiej motoryzacji. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska EPA zarzuciła Volkswagenowi oszustwa przy testach dotyczących emisji spalin silników TDI.

Chodzi o stosowanie nielegalnego oprogramowania sterującego pracą silnika i systemów odpowiadających za oczyszczanie spalin. Wgrany w fabryczny komputer soft sterujący, na podstawie danych z jednostki napędowej, położenia pedału przepustnicy czy – chociażby – ruchów kierownicą – wykrywał kiedy samochód poddawany jest testom emisji i ograniczał osiągi silnika w taki sposób, by mieścił się on w dopuszczalnych normach. Rzeczywista emisja tlenków azotu NOx i cząstek stałych w warunkach zwykłej, drogowej eksploatacji, była nawet 40-krotnie wyższa! W czasie normalnej jazdy drogowej program ograniczał np. stosowanie mocznika (AdBlue) rozkładającego cząstki NOx w reaktorze katalitycznym, dzięki czemu niewielki zbiornik płynu wystarczał na kilkadziesiąt tys. km.

Początkowo mówiło się wyłącznie o silnikach z rodziny EA189, czyli popularnych, produkowanych m.in. w Polkowicach na Dolnym Śląski, 2,0l TDI z systemem CR. Nielegalne oprogramowanie (jednostki sterujące dostarcza Bosch) miało trafić do 11 mln samochodów na całym świecie. Szybko jednak okazało się, że podobne programy - najprawdopodobniej – stosowano też w silnikach 1,4 l TDI, 1,6 l TDI czy 3,0 l TDI, które trafiały pod maski większości pojazdów wszystkich marek niemieckiego koncernu. Gdy skandal przybrał na sile do dymisji podał się sam prezes Volkswagena – Martin Winterkorn. Na stanowisku szefa koncernu zastąpił go dotychczasowy prezes Porsche - Matthias Mueller.

Za stosowanie nielegalnego oprogramowania Volkswagenowi grozi w USA 18 mld dolarów kary. Afera może być jednak punktem zwrotnym w historii motoryzacji. Niewykluczone, że w jej następstwie z oferty zniknąć mogą niemal wszystkie większe silniki Diesla stosowane do napędu samochodów osobowych.

Może się tak stać, jeśli przedstawiciele Unii Europejskiej – zgodnie z zapowiedziami – zmienią sposób certyfikowania nowych pojazdów, tak by poziom emisji spalin, a co za tym idzie zużycie paliwa, mierzone było w rzeczywistych warunkach drogowych. Jeśli tak się stanie spełnienie obowiązującej od września normy EU6, dla większości silników – nawet tych wyposażonych w filtry cząstek stałych i reaktory katalityczne – może się okazać zbyt trudnym zadaniem! Warto zauważyć, że przedstawiciele konkurencyjnych dla Volkswagena marek nabrali wody w usta i starają się nie komentować sprawy. To z kolei sugeruje, że również oni mają na sumieniu podobne machlojki z silnikami wysokoprężnymi.

Ciekawym zrządzeniem losu Amerykanie mogą wywrzeć ogromny wpływ na kształt europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i doprowadzić część producentów ze Starego Kontynentu na skraj bankructwa. Największym wygranym okaże się w tym przypadku Toyota, która od lat rywalizuje z Volkswagenem o palmę pierwszeństwa w rankingu największych producentów aut na świecie. Japończycy – jak żaden inny koncern – w ostatnim czasie inwestowali głównie w rozwój – alternatywnych dla silników Diesla – pojazdów hybrydowych. Te przez wielu ekspertów (i przedstawicieli branży motoryzacyjnej) w Europie, z pobłażaniem traktowano w kategoriach „pomyłki” i „ślepej kiszki” motoryzacji...

Zobacz także

SEAT Leon Sportstourer FR e-HYBRID | Próba wyróżnienia się w rodzinie

SEAT Leon Sportstourer FR e-HYBRID | Próba wyróżnienia się w rodzinie 2025-10-26

Przyznam, że jeszcze niedawno byłem przekonany, że marka SEAT zostanie z rynku wycofana, a właściwie jej obecność poniekąd sama się wygasi. Dlaczego? Ponieważ już sama konkurencja w grupie Volkswagena jest bardzo zacięta, a rola SEATa jako marki z...
Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy

Ford Kuga 2025 | Amerykanie wiedzą, jak robić samochody dla Europy 2025-10-26

Debiut Forda Kugi odbył się w 2008 roku i model ten okazał się strzałem w dziesiątkę - szybko zyskał popularność i stanął do zaciętej rywalizacji w prężnie rozwijającym się wtedy segmencie C-SUV. Aktualnie w salonach obecna jest trzecia...
Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane?

Renault Symbioz esprit Alpine E-Tech | Następca Megane? 2025-10-26

Symbioz dołączył do oferty Renault w 2024 roku, co zgrało się w czasie z wycofaniem modelu Megane. Co prawda w gamie francuskiego producenta jest Megane E-Tech, ale to crossover dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Symbioz może zatem być...
Skoda Superb PHEV Kombi | Ponad 100 km “na prądzie”

Skoda Superb PHEV Kombi | Ponad 100 km “na prądzie” 2025-05-17

[b][/b]Nową Skodę Superb gościmy w salonach od wiosny 2024 roku i choć to bardzo świeże auto, na ulicach widuje się ich już całkiem sporo. Testowaliśmy wcześniej odmianę liftback z silnikiem 1.5 TSI, a teraz przyszedł czas na wersję kombi i z...
MG3 Hybrid+ | Miejska hybryda ze sportowym zacięciem

MG3 Hybrid+ | Miejska hybryda ze sportowym zacięciem 2025-04-14

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że MG3 to kolejne klasyczne hybrydowe auto miejskie, których na rynku jest pełno. To jednak tylko pozory, bo MG podeszło do tego tematu w nietuzinkowy sposób. Po pierwsze sam napęd hybrydowy ma dość ciekawą...
Dacia Jogger Hybrid - to już nie jest budżetowe auto

Dacia Jogger Hybrid - to już nie jest budżetowe auto 2024-09-15

Dacia wiele zyskała, wchodząc w kooperację z marką Renault. Zyskała między innymi świetne napędy hybrydowe, jedne z lepszych, jakie można znaleźć na rynku. Taki napęd zastosowano między innymi w Dacii Jogger - najtańszym nowym 7-osobowym aucie....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS