chceauto.pl
x
Polacy odwrócili się od Diesla i LPG?

Polacy odwrócili się od Diesla i LPG?

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-07-13
Za litr benzyny bezołowiowej w największych polskich miastach zapłacić dziś trzeba nawet 5,99 zł. Nic nie wskazuje na to, by zaobserwowany w ostatnim czasie trend podwyżek na stacjach uległ zmianie.

Mogłoby się wydawać, że taki scenariusz sprawia, że na rynku wtórnym coraz większym zainteresowaniem cieszą się samochody wyposażone w silniki wysokoprężne. Co ciekawe, okazuje się jednak, że Polacy powoli odwracają się od aut z silnikami Diesla. W przypadku pojazdów używanych górę biorą obawy związane z drogim serwisowaniem - usterkami układu wtryskowego, turbosprężarki czy dwumasowego koła zamachowego.

Jak wynika z raportu opublikowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w zeszłym roku urzędy zarejestrowały o ponad 34 tys. mniej nowych aut z silnikami wysokoprężnymi, w porównaniu do danych z 2010 roku.

Największe silniki wysokoprężne, mające ponad 2,5 l pojemności skokowej, straciły blisko jedną czwartą rejestracji. W przypadku silników Diesla najczęściej rejestrowane były auta o pojemności od 1,6 do 2,0 l – zajęły 44,7 procent rynku. Na drugim miejscu uplasowały się samochody z silnikami o pojemności od 1,4 do 1,6 l. Liczba rejestracji Diesli w 2011 roku zmalała o 23,7 procent, a najbardziej zmalała rejestracja silników o pojemności do 1,4 l, bo o 40 procent.

Co zaskakujące, wszystko wskazuje też na to, że nie ma również popytu na nowe samochody napędzane LPG. Liczba ich rejestracji w 2011 roku zmalała o 33 procent.

Jeżeli chodzi o nowe pojazdy z silnikami benzynowymi wzięciem cieszyły się motory o pojemności od 1,0 do 1,4 l - ich udział w rynku wyniósł niemal 54 procent. Wypada jednak wiedzieć, że liczba rejestracji w tym segmencie zmalała o blisko 7 procent.

Najdynamiczniej wzrosła natomiast w segmencie aut z silnikami o pojemności od 1,4 do 1,6 l (o 16,4 procent) - to zasługa coraz większej popularności turbodoładowanych jednostek tworzonych w myśl idei Downsizingu. Powiększyła się także liczba rejestracji modeli z silnikami o pojemności od 2,0 do 2,5 l (o 11,5 procent) oraz samochodów wyposażonych w najmniejsze silniki o pojemności do 1,0 l (o blisko 2 procent) - to również zasługa modnego ostatnio Downsizingu (przypominamy, że tego typu, turbodoładowane jednostki o małej pojemności mają w swojej ofercie m.in Ford i Fiat.

Zobacz także

TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy

TEST: SsangYong Musso - przełamuje stereotypy 2023-06-15

Marka SsangYong nie miała łatwej historii. W latach dziewięćdziesiątych XX wieku kojarzona była z (delikatnie mówiąc) nie najlepszej jakości samochodami, w 2020 roku globalny kryzys doprowadził ją na skraj bankructwa i upadłości. Firmę uratował...
TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował?

TEST: Nowy Land Rover Defender 130 D300 - ile cech poprzednika zachował? 2023-06-01

Land Rover Defender znany jest niemal wszystkim, będąc jedną z najbardziej charakterystycznych terenówek w historii motoryzacji. Produkcję pierwszej generacji rozpoczęto w 1983 roku i zakończono dopiero w 2016 roku. Choć w tym czasie przeprowadzono...
TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji

TEST: Mercedes Klasy C 300d - aspiracje do arystokracji 2023-05-15

Obecna gama limuzyn Mercedesa zaprojektowana została w myśl wspólnej koncepcji stylistycznej, przez co Klasa C, E i S dla osoby niezorientowanej w tym temacie nie będzie wcale aż tak łatwa do rozróżnienia. Może się wydawać, że dla klientów Klasy C...
Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu

Volvo XC90 B5 - udowadnia, że Diesle wciąż mają rację bytu 2022-12-13

Druga, czyli najnowsza, generacja Volvo XC90 wprowadzona została na rynek w 2014 roku i od tego momentu wizualnie przeszła tylko delikatne odświeżenie w 2019 roku. Model stał się jednym z głównych filarów sprzedaży szwedzkiego producenta i przekonał...
Auta na LPG w Polsce coraz starsze

Auta na LPG w Polsce coraz starsze 2021-11-16

Średni wiek samochodu z instalacją gazową wciąż rośnie. Polacy odwracają się od silików Diesla i - często zupełnie świadomie - decydują się na zakup starszego auta benzynowego, właśnie z myślą o montażu instalacji gazowej.Jak informuje sieć...
Zamęt wokół LPG. Auto gaz już się nie opłaca?

Zamęt wokół LPG. Auto gaz już się nie opłaca? 2021-10-26

W Polsce toczy się ostatnia ożywiona dyskusja dotycząca LPG. To wynik planowanych zmian w sposobie homologowania instalacji i roznących cen autogazu. W związku z tym, że w Polsce trwa właśnie dyskusja na temat zmian w przepisach dotyczących...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS