chceauto.pl
x
Ford Focus potrafi wykryć dziury

Ford Focus potrafi wykryć dziury

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2018-06-29
Dziurawe drogi to nie jest wyłącznie polska specjalność. Z problemem tym zmagają się kierowcy w wielu krajach, również europejskich. Szczególnie w tym roku stan nawierzchn w niektórych rejonach kontynentu uległ znacznemu pogorszeniu, a wszystko za sprawą arktycznej masy powietrza zwanej "Bestią ze Wschodu" (Beast from the East), która na płynęła nad Europę Zachodnią w marcu. Przyniosła ona lodowatą, arktyczną temperaturę, która przyczyniła się do pękania nawierzchni na drogach.

W zeszłym roku w Anglii i Walii naprawiano dziurę, średnio co 21 sekund, a władze w Rzymie zobowiązały się naprawić 50 000 dziur w ciągu jednego miesiąca, stan nawierzchni miała również monitorować miejscowa prokuratura. W Kolonii po tegorocznej wyjątkowo mroźnej zimie odnotowano ponad 6 000 dziur.
Dziury i wyboje mają negatywny wpływ nie tylko na komfort jazdy; siła uderzenia spowodowana najechaniem na wyrwę w asfalcie może spowodować uszkodzenie koła, opony i zawieszenia pojazdu, a w konsekwencji odbić się na stanie naszego portfela.

Ciekawe rozwiązanie tego problemu proponuje Ford. W nowym Focusie pojawił się bowiem system wykrywania dziur, który rozpoznaje, kiedy koło wpada w wyrwę i dostosowuje pracę zawieszenia tak, aby amortyzować siłę uderzenia.

Dzięki temu, koła i opony nie przenoszą aż tak dużej siły uderzenia podczas przejazdu przez wyboje. Tylne zawieszenie może reagować nawet szybciej niż przednie. Otrzymuje sygnał z przedniego koła i ostrzega tylne, zanim wjadą do dziury. To wszystko dzieje się w ułamku sekundy.

Całkowicie nowy system Kontroli Tłumienia Drgań (CCD) w nowym Fordzie Focusie jest oferowany opcjonalnie. Co 2 milisekundy monitoruje elementy zawieszenia, nadwozia, układu kierowniczego i hamulcowego oraz dostosowuje pracę zawieszenia pojazdu do stanu nawierzchni, przez co zapewnia większy komfort i płynność jazdy.

Ford prowadzi prace nad zawieszeniem używając specjalnego toru testowego w swoim ośrodku badawczym w Belgii. Nawierzchnia toru pokryta jest dziurami, wybojami i innymi zagrożeniami typowymi dla dróg na całym świecie. Inżynierowie dodatkowo udoskonalają systemy dzięki setkom godzin testów prowadzonych na różnych drogach w Europie, monitorując obciążenia i siły uderzenia za pomocą sprzętu używanego przez sejsmologów do badania siły trzęsienia ziemi.

Ford Focus i jego system wykrywania dziur na wideo:



Zobacz także

Test: Ford Focus ST X Performance - ostatni w historii

Test: Ford Focus ST X Performance - ostatni w historii 2023-08-14

Segment hot hatchy w ostatnich latach mocno się rozrósł i trzeba przyznać, że jest to całkiem wymagający obszar dla producentów aut – klienci oczekują silnych sportowych doznań, świetnych osiągów, a przy tym praktyczności w codziennym...
Ford zakończy produkcję Fiesty, Galaxy i S-Maxa

Ford zakończy produkcję Fiesty, Galaxy i S-Maxa 2022-10-30

Najpóźniej od 2030 roku Ford będzie w Europie sprzedawał wyłącznie samochody elektryczne. Obecnie amerykański koncern zamierza stopniowo wygaszać produkcję spalinowych modeli, więc jeśli ktoś chciałby jeszcze je kupić, musi się spieszyć.Już w...
Ford Focus ST z pakietem Performance

Ford Focus ST z pakietem Performance 2022-09-28

Ford wprowadza do Focusa ST fabryczny pakiet Performance.Pakiet, opracowany przez dział Ford Performance i przetestowany w ośrodkach rozwojowych Forda oraz na słynnej Północnej Pętli niemieckiego toru Nürburgring, jest dostępny wyłącznie dla...
Ford Focus po liftingu

Ford Focus po liftingu 2021-10-14

3,5 roku po premierze Ford poddał liftingowi Focusa. Samochód otrzymał całkowicie przeprojektowaną przednią część nadwozia oraz kilka zmian technicznych.Z przodu w oczy rzucają się inaczej ukształtowane reflektory, które wymusiły również...
Ford Focus ST Edition

Ford Focus ST Edition 2021-08-26

Focus ST Edition to jak dotąd najbardziej dynamiczna wersja czwartej generacji Focusa ST. Samochód otrzymał m.in. regulowane zawieszenie typu coilover.Dwudrożnie regulowany system gwintowanego zawieszenia KW Automotive, wykorzystuje dwururowe amortyzatory...
Ford Focus, Fiesta i Ecosport w wersji Active

Ford Focus, Fiesta i Ecosport w wersji Active 2021-08-13

Rosnąca moda na crossovery sprawa, że kolejni producenci wchodzą do tego segmentu. Tak postępuje np. Ford.EcoSport, Fiesta oraz Focus to modele, które zamówić można w odmianach Active. Ich cechy szczególne to zwiększony prześwit i dodatkowe elementy...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS