chceauto.pl
x
VW Sharan. Duży i wygodny, ale...

VW Sharan. Duży i wygodny, ale...

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-03-29 Opinie
W połowie lat dziewięćdziesiątych w Europie zapanowała moda na rodzinne vany.

Chociaż pierwszym tego typu autem było Renault Espace, prawdziwy boom na takie pojazdy rozpoczął się w 1995 roku, gdy Volkswagen zaprezentował model o nazwie Sharan.

Auto opracowano wspólnie z koncernem Forda. Jego bliźniaczymi pojazdami były Ford Galaxy i Seat Alhambra. Mimo że Sharan zadebiutował w czasach, gdy Volkswagen produkował jeszcze Golfa III generacji, samochód – z niewielkimi zmianami – przetrwało w ofercie niemieckiej marki aż do 2010 roku. W czym tkwi tajemnica jego sukcesu?

Wraz z faceliftingiem poprawiła się też jakość wykończenia
Wraz z faceliftingiem poprawiła się też jakość wykończenia
Wymiary zewnętrzne auta pozwalają porównywać je z pojazdami segmentu D. Nadwozie mierzy 4 643 mm długości, 1 810 mm szerokości i 1 730 mm wysokości. Gwarancją dużej ilości miejsca wewnątrz (przynajmniej dla pasażerów dwóch pierwszych rzędów siedzeń) jest wynoszący 2 841 mm rozstaw osi. Mimo tego, manewrowanie pojazdem na ciasnym parkingu wymaga dużo wprawy – nisko opadająca maska utrudnia wyczucie przodu (kierowca siedzi daleko od przedniej szyby), wielkością nie rozpieszczają lusterka zewnętrzne. Zastosowany układ napędowy (umieszczony poprzecznie z przodu silnik napędza koła przedniej osi) sprawił też, parkując trzeba brać poprawkę na stosunkowo duży promień skrętu.

Na zdjęciu wnętrze Forda Galaxy. W Sharanie inna jest tylko kierownica...
Na zdjęciu wnętrze Forda Galaxy. W Sharanie inna jest tylko kierownica...
Największą zaletą auta jest ilość przestrzeni w kabinie. Każdy z pasażerów ma do dyspozycji osobny fotel z regulacją oparcia. Z przodu zamontowano wygodne podłokietniki o bardzo szerokim zakresie regulacji, przednie fotele można też obrócić, czyniąc z samochodu namiastkę campera. Na komfort narzekać mogą tylko pasażerowie dwóch dodatkowych tylnych foteli, które montowane są w bagażniku. Producent nie zdecydował się na zastosowanie przesuwnych tylnych drzwi, więc zajmowanie na nich miejsca nie należy do najłatwiejszych, siedząc bezpośrednio nad tylną osią szybko odczujemy również koszmarny stan naszych dróg...

Volkswagen, na swój sposób, starał się jednak uprzyjemnić podróż w trzecim rzędzie siedzeń. W przeciwieństwie np. do Opla Zafiry tylne fotele nie sprawiają wrażenia zaprojektowanych wyłącznie z myślą o dzieciach (nie da się ich jednak złożyć w podłogę), o komfort cieplny dba dodatkowy nawiew zamontowany w okolicach prawego tylnego nadkola.

Ford Galaxy to bliźniaczy model Sharana
Ford Galaxy to bliźniaczy model Sharana
Niestety, poza dużą ilością przestrzeni, kabina pasażerska ma też słabe punkty. Jednym z nich jest np. deska rozdzielcza, która zdradza zaawansowany wiek konstrukcji. W egzemplarzach sprzed liftingu (przeprowadzono go w 2000 roku) znajdziemy np. kierownice czy panele sterowania układem przewietrzania identyczne z tymi stosowanymi w Golfie III generacji. Nieprzychylne opinie zbierają również plastiki użyte do wykończenia wnętrza. Większość z nich jest twarda i łatwo się zarysowuje, wiele do życzenia pozostawia też jakość montażu (odpadają osłony przeciwsłoneczne, pękają maskownice głośników, odpadają plastikowe elementy foteli, łamią się składane uchwyty na napoje, itd...). Kiepski montaż i przeciętna sztywność skrętna nadwozia skutkują tym, że już po przebiegu 100 tys. km w kabinie pojawiają się niepokojące odgłosy. Skrzypienia, piski i postukiwania plastików to – niestety – chleb powszedni właściciela Sharana, Galaxy czy Alhambry. W tak przestronnym aucie przydałoby się też zdecydowanie więcej schowków.

Ford Galaxy to bliźniaczy model Sharana
Ford Galaxy to bliźniaczy model Sharana
Na przestrzeni lat do napędu Sharana stosowanych było kilka jednostek napędowych. Początkowo w ofercie silników benzynowych dostępne były jedynie: 2,0 l o mocy 115 KM lub 2,8 l VR6 rozwijające 174 KM. Chociaż oba silniki nie cierpią na poważne dolegliwości ich zakup nie jest zbyt dobrym pomysłem. Mniejszy zużywa miedzy 11 a 12 l/100 km, mocniejszy – w mieście – spalić potrafi nawet 18 l. Problematyczny jest w tym przypadku montaż instalacji gazowej. Nie można (przynajmniej teoretycznie) zdecydować się na zbiornik w miejscu koła zapasowego (jest podwieszane pod podłogą od zewnątrz), instalacja butli w bagażniku – jeśli w aucie zamontowanych jest siedem foteli – bardzo ogranicza jego pojemność. Rozsądnym kompromisem między zużyciem paliwa a osiągami jest turbodoładowana jednostka 1,8 T o mocy 150 KM. Rozpędza ona auto do 100 km/h w niecałe 11 sekund (prędkość maksymalna to prawie 200 km/h) zużywając między 10 a 11 l/100 km w cyklu mieszanym, a ewentualne naprawy nie powinny być drogie. Trzeba się jednak liczyć z możliwością awarii turbosprężarki.

W ogłoszeniach dominują Sharany wyposażone w jednostki wysokoprężne. Silniki serii 1,9 TDI cieszą się w wśród użytkowników dobrą opinią – mają wysoką trwałość, mało palą i zapewniają znośne osiągi. Podstawowa wersja o mocy 90 KM jest zdecydowanie zbyt słaba jak do tej wielkości auta (od 0 do 100 km/h w ok 17 sekund, prędkość maksymalna to nieco ponad 160 km/h), ale zapewnia najmniej problematyczną eksploatację. Silnik pozbawiony jest turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek, w układzie przeniesienia napędu nie znajdziemy też dwumasowego koła zamachowego.

Z ważącym blisko 1,8 tony autem lepiej radzi sobie model o mocy 115 KM. Zużywa podobne ilości paliwa, co słabsza jednostka (ok. 8 l/100 km w cyklu mieszanym) ale zapewnia łatwiejsze do zaakceptowania osiągi (od 0 do 100 w ok. 14 sekund, Vmax- ok. 180 km/h).

Seat Alhambra (na zdjęciu) różni się od Sharana jedynie znaczkiem
Seat Alhambra (na zdjęciu) różni się od Sharana jedynie znaczkiem
W ofercie były jeszcze jednostki 1,9 TDI o mocach: 130 KM i 150 KM (mniej problemów sprawia ta pierwsza) oraz nowy Diesel o pojemności 2,0 l, który w początkowym okresie produkcji (lata 2002/2005) nie cieszył się dobrą opinią użytkowników (pękające głowice, zacierające się zębatki na pompie oleju).

Zwłaszcza w przypadku starszych roczników trzeba liczyć się z realnymi przebiegami na poziomie 400 tys. km. Przed zakupem koniecznie skontrolujmy więc ciśnienie sprężania. Silniki Diesla trapią też awarie układu chłodzenia (rozszczelniające się węże), kół dwumasowych, turbosprężarek, pompowtryskiwaczy, przepływomierzy czy pomp wtryskowych. Przy większych przebiegach wyrabiają się też koła pasowe wału, co skutkuje – niestety – problemami z właściwym ustawieniem rozrządu (pomaga wymiana wału korbowego lub założenie nowego koła pasowego – wraz ze śrubą – i zaspawanie go do wału przy właściwie ustawionym rozrządzie).

Seat Alhambra (na zdjęciu) różni się od Sharana jedynie znaczkiem
Seat Alhambra (na zdjęciu) różni się od Sharana jedynie znaczkiem
Co ciekawe – wśród ostatnio sprowadzonych do kraju aut - nieco łatwiej kupić zadbanego Sharana (z realnym przebiegiem poniżej 300 tys. km) niż jeszcze rok temu. Ma to związek z wejściem w życie w Niemczech nowych przepisów dotyczących ochrony środowiska, przez co eksploracja samochodów ze starszymi silnikami 1,9 TDI (norma emisji spalin euro 2) staje się tam nieopłacalna.

Niestety, Sharan – podobnie jak jego bliźniaki – nie należy do aut bezawaryjnych. Usterki wykluczające pojazd z jazdy to rzadkość, ale lista drobnych, dokuczliwych dolegliwości może być długa. Szwankują np. elektryczne szyby (łamią się przewody, by naprawić usterkę trzeba zdjąć tapicerkę drzwi), psuje się klimatyzacja (pękają aluminiowe przewody, wyrabia się łożysko na sprężarce), nadmuch (rezystory dmuchawy) przeciekają maglownice itd. W większości egzemplarzy nie działa dodatkowy podgrzewacz cieczy chłodzącej, często psuje się też silniczek tylnej wycieraczki.

Opinie i komentarze na temat artykułu

antywidzew
12 kwietnia 2012
jedyny wieśwagen wart zakupu to multivan, lub caravelle. reszta to plebsowozy.
polakmaly
12 kwietnia 2012
Spalanie na poziomie 10-11l/100km BENZYNY to ma być coś rozsądnego?? Moja Octavia z silnikiem 1,9TDI konsumuje MAX 6,5-7l/100km (nerwowa jazda po mieście) a mogę spokojnie zejść na trasie do 4,5l/100km (jadąc nie 80 a 110-120km/h!!!) I wcale to nie jest jakiś szczyt najnowszej techniki a seryjna Octavia z 2002roku (wyprodukowana w Czechach, nie w Polsce!). Na jednym zbiorniku (ok. 60l ON) jestem w stanie przejechać 1200-1300km bez specjalnego oszczędzania. Niedawno widziałem reklamę jednego "samochodu", którego "najnowsza technologia hybrydowa" pozwala właśnie na taki zasięg... po 1 to nie samochód tylko jakiś miejski piździk po 2 ta "technologia" średnio się sprawdza skoro octavia i bez niej też to potrafi! Jest warta około 15oooPLN a ten "nowy samochód" OD 39999 (buuuhahahahhaa!!!) W tym roku miałem zamiar zamienić swój na jakiś nowszy model ale jak zobaczyłem stan techniczny tych "nowszych" to się przeżegnałem! Jak 2-letni ford może mieć aż tyle rdzy?? Albo Citroen, też 2-letni, w którym już brakuje miejsca w karcie gwarancyjnej na zapisy napraw!!! Mówcie co chcecie, zostaję przy Octavii jeszcze co najmniej rok! Mam ją od lat 5 i jedyne co w niej robiłem to zmieniłem tarcze i klocki hamulcowe, kupiłem nowe opony letnie, po kupnie oczywiście rozrząd. Do reszty zwyczajnie nie ma się jak doczepić!
Krzys
12 kwietnia 2012
Sprzedaje używki do starania galaxy itp. Lista zaczyna się od taśmy airbag poprzez poduszkę skrzyni podnośnika el szyby lewy zamek lewy przód zegarek elektroniczny kratki tapicerki tył hit sezonu to trzeci rząd foteli. Po każdej zimie kolejka na zacisk hamulcowy ale ciekawe ze tylko tylne prawy. Lewy jakoś lepiej trzyma. w benzynach to rozrusznik cewka w 2.o galaxy no i silnIk 2.0 w galaxy. Prawdziwy trup. Wyrwane przyciski klaksonu w galaxy moduł komfortu wiecznie zawilgocony mechanizm wycieraczki itd itditd
Bobul
12 kwietnia 2012
polakmaly-czemu porównujesz diesla z benzyną a nie benzyna-benzyna lub diesel-diesel ???
pik
28 kwietnia 2012
POLAKMANY - tak chwalisz te skodzine, że rzyg...ć się chce, pewnie pierwsze i jedyne auto, zresztą ja też miałem okazje jeździć jeden dzień i mój wynik to 5,5 ON na trasie(800km) jazda jak Twoja 110km/h, 4,4ON to pali FABIA 1,4 i nie wciskaj kitu ludziskom o tak niskim spalaniu, chyba ze z górki, niemieckie paliwo, wybebeszone auto itp.
A jak Ci powiem że VR6 97r spalił 12LPG na trasie jazda do 120km/h to tez super wynik a różnica w wadze spora.

Potwierdzam awarie rurek klimy i awarie tempomatu, reszta śmiga.

VW Sharan. Duży i wygodny, ale... - GALERIA ZDJĘĆ

VW Sharan. Duży i wygodny, ale...VW Sharan. Duży i wygodny, ale...VW Sharan. Duży i wygodny, ale...VW Sharan. Duży i wygodny, ale...VW Sharan. Duży i wygodny, ale...VW Sharan. Duży i wygodny, ale...VW Sharan. Duży i wygodny, ale...VW Sharan. Duży i wygodny, ale...

Zobacz także

Volkswagen Golf po liftingu

Volkswagen Golf po liftingu 2024-01-24

Golf obchodzi w tym roku swoje 50. urodziny. Wersję po modernizacji będzie można zamawiać już za kilka tygodni. Samochód otrzymał nowy system infotainment, bardziej agresywną stylistyką przodu i tyłu, a także zmienione układy napędowe. Wśród...
Volkswagen Golf ma 50 lat

Volkswagen Golf ma 50 lat 2024-01-08

Golf jest najważniejszym modelem marki Volkswagen i można powiedzieć, że jest także synonimem terminu „bestseller”. Od 1974 roku osiem generacji Golfa wybrało ponad 37 milionów kierowców. Specjalnie na 50. urodziny Golfa Volkswagen uhonoruje...
Volkswagen Golf R 333 Limited Edition

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition 2023-06-02

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition to specjalna wersja Golfa, której liczbą przewodnią jest 333 - powstaną tylko 333 egzemplarze, a każdy będzie napędzany silnikiem o mocy 333 KM. Tym samym będzie to najmocniejsze edycja Golfa w historii.Volkswagen...
Renault Espace wraca. Teraz to SUV

Renault Espace wraca. Teraz to SUV 2023-03-29

Renault oficjalnie zaprezentowało Espace szóstej generacji. Po raz pierwszy nie jest minivan, ale duży SUV.Espace to jeden z najważniejszych modeli w historii Renault. Samochód, wówczas jeszcze jako prototyp, został zaprezentowany w 1983 roku, a więc...
Nowe Renault Espace. Pierwsze grafiki

Nowe Renault Espace. Pierwsze grafiki 2023-02-14

Renault Espace szóstej generacji zadebiutuje już w marcu. Francuzi zaprezentowali pierwsze grafiki przedstawiające ten pojazd.Espace to jeden z najważniejszych modeli w historii Renault. Samochód, wówczas jeszcze jako prototyp, został zaprezentowany w...
To nie koniec Renault Espace. Będzie nowa generacja

To nie koniec Renault Espace. Będzie nowa generacja 2023-01-24

Renault Espace to samochód, o którym słyszał chyba każdy fan motoryzacji. Samochód, wówczas jeszcze jako prototyp, został zaprezentowany w 1983 roku, a więc już 40 lat temu. W 1984 roku rozpoczęto produkcję seryjną.Wówczas samochód zaszokował...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS