chceauto.pl
x
Używane: Citroen C4

Używane: Citroen C4

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2012-08-23
Pojazdy Citroena z końcówki lat dziewięćdziesiątych cieszą się dobrą opinią.

Kompaktowa Xara i średniej klasy Xantia odwiedzały mechaników zdecydowanie rzadziej, niż może się to wydawać – jak na Citroeny przystało – były też bardzo komfortowe i – zazwyczaj – nieźle wyposażone.

Auta miały jednak pewną wspólną wadę – na tle futurystycznych konstrukcji, do których przyzwyczaiły nas starsze Citroeny – brak im było oryginalności.

Wszystko zmieniło się w 2004 roku, kiedy na rynku zadebiutował następca Xary – rozpoznawalny na pierwszy rzut oka model C4. Jak kompaktowy Citroen sprawuje się w codziennej eksploatacji?

Citroen C4 jako 3-drzwiowy hatchback
Citroen C4 jako 3-drzwiowy hatchback
Samochód dzieli wiele rozwiązań technicznych (w tym płytę podłogową) z Peugeotem 307. Oba auta mają jednak zupełnie inny charakter. Styliści Peugeota postawili na upodobnienie swojego auta do rodzinnych vanów, Citroen chciał, by jego pojazd miał w sobie odrobinę sportowej agresji i typową dla marki ekstrawagancję. Plan udało się wykonać w 100-procentach – mimo że od debiutu C4 upłynęło już sporo czasu, samochód wciąż może się podobać i jest rozpoznawalny na pierwszy rzut oka. Ostre, dynamiczne kształty nie pozostały jednak bez wpływu na praktyczność auta, w wersji 5-drzwiowej bagażnik oferuje jedynie 320 l. pojemności, co w tej klasie nie jest żadnym wyczynem.

We wnętrzu panuje charakterystyczny dla Citroena pozorny nieład. Kierowca ma do dyspozycji kierownicę z nieruchomym rdzeniem (kręci się jedynie jej wieniec), na którym umieszczono większość niezbędnych do obsługi auta przełączników. Bezpośrednio przed oczami kierującego zamontowano elektroniczny obrotomierz, prędkość wyświetlana jest na ekranie LCD znajdującym się w centralnym punkcie kokpitu, na szczycie deski rozdzielczej. Na szczęście, obsługa niektórych funkcji tylko z pozoru wydaje się trudna. Po dłuższym użytkowaniu docenimy na pewno wiele na pozór ekstrawaganckich rozwiązań.

Używane: Citroen C4
Na tle niemieckiej czy japońskiej konkurencji C4 wyróżnia się przeważnie bardzo dobrym poziomem wyposażenia. Zdecydowana większość aut ma m.in. cztery poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, system ABS czy manualną klimatyzację (często spotyka się też egzemplarze z dwustrefowym układem automatycznym). Niestety – bogata lista wyposażenia nie zawsze okazuje się zaletą – samochód ma bardzo skomplikowaną, multipleksową instalację elektryczną, która dość często potrafi płatać figle. Irytującą przypadłością jest np. pojawianie się komunikatów informujących o usterkach poszczególnych układów (często pomaga wyłączenie silnika lub – „twarde” kasowanie błędów przez warsztatowe złącze OBD2). Wiele egzemplarzy ma również problemy z notorycznym przepalaniem się żarówek oraz drobnymi, acz uprzykrzającymi życie usterkami, jak np. zacinający się zamek wlewuy paliwa.

Faktem jest, że problemy natury elektrycznej sprawiają zwłaszcza egzemplarze z powypadkową przeszłością, lub takie, które przez długi czas pozbawione były fachowej opieki. Trzeba jednak brać pod uwagę, że decydując się na C4, dobrze jest mieć w pobliżu warsztat elektroniczny wyspecjalizowany w pojazdach francuskich...

Citroen C4 oferowany był w dwóch wersjach nadwoziowych
Citroen C4 oferowany był w dwóch wersjach nadwoziowych
Szukający francuskiego komfortu mogą czuć się rozczarowaniu charakterystyką zawieszenia. W niczym nie przypomina ono miękkiej i relaksującej Xary. C4 jest raczej twarde, co może jednak pozytywnie zaskoczyć kierowców przyzwyczajonych do samochodów niemieckich. Podobnie, jak w większym C5, układ zawieszenia pracuje dość głośno, ale poza tym, niewiele można mu zarzucić. Na przedniej osi pracują kolumny MacPhersona, z tyłu zastosowano nieco archaiczną, ale mającą opinię „niezniszczalnej” belkę skrętną. Na polskich drogach można się jedynie spodziewać częstego wybijania się drążków kierowniczych i łączników stabilizatorów.

Dobrą opinią pochwalić się mogą jednostki napędowe. Amatorom spokojnej jazdy polecamy zwłaszcza silniki benzynowe – zużywają rozsądne ilości paliwa i są tanie w serwisowaniu. Usterka natury mechanicznej raczej nie ma prawa się zdarzyć, jeśli już coś ulegnie awarii, sprawa dotyczy zazwyczaj któregoś z tanich czujników.

Citroen C4 to świetna auto rodzinne
Citroen C4 to świetna auto rodzinne
W przypadku nowoczesnych Diesli rodziny HDI sytuacja nie jest już tak różowa. Silniki nie mają wprawdzie wad konstrukcyjnych, ale decydując się na jednostkę wysokoprężną należy zdawać sobie sprawę z wysokich kosztów serwisowania. Przed zakupem radzimy sprawdzić, czy samochód jest wyposażony w filtr cząstek stałych FAP. Jeśli tak, może on sprawić w przyszłości sporo kłopotów, naprawa nie należy do tanich (ok. 1 500 zł). Trzeba też zdawać sobie sprawę z możliwości wystąpienia usterki wtryskiwaczy, turbosprężarki czy koła dwumasowego – w każdym z tych przypadków u mechanika zostawimy, co najmniej 2 tys. zł. Podobnie scharakteryzować można jednak większość nowoczesnych Diesli, więc na tle konkurencja Citroen nie wyróżnia się w tej kwestii niczym szczególnym.

Ogólnie trzeba jednak stwierdzić, że model C4 to dość udana konstrukcja. Nawet najstarsze auta nie sprawiają właścicielom tyle problemów co bliźniaczy konstrukcyjnie Peugeot 307, usterki wykluczające z jazdy to prawdziwa rzadkość. Jak na francuski pojazd samochód bardzo dobrze „trzyma” cenę, może się też pochwalić wysokim poziomem bezpieczeństwa.


Używane: Citroen C4 - GALERIA ZDJĘĆ

Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4Używane: Citroen C4

Zobacz także

Citroen Xantia ma już 30 lat

Citroen Xantia ma już 30 lat 2023-05-07

Citroen Xantia wszedł na rynek w 1993 roku, od jego rynkowej premiery minęło już 30 lat. Fani francuskich samochodów zapewne dobrze pamiętają ten model, który dzisiaj już praktycznie znikł z ulic.Xantia była produkowana w latach 1993 - 2002. W sumie...
Citroen e-C4 - coś więcej niż styl?

Citroen e-C4 - coś więcej niż styl? 2022-11-07

Koncern Stellantis posiada w swojej gamie wiele samochodów elektrycznych, które zbudowane są na współdzielonych podzespołach. Polityka konstruowania aut w oparciu o te same rozwiązania techniczne niesie za sobą wiele korzyści ekonomicznych i...
Używane samochody wciąż drożeją

Używane samochody wciąż drożeją 2022-04-26

Obserwowany w 2021 r. trend wzrostowy cen samochodów używanych nie hamuje - przeciętne auto kupowane na kredyt w okresie od stycznia do połowy marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł. Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego...
Euro NCAP. Genesis G80, GV80 i Citroen C4

Euro NCAP. Genesis G80, GV80 i Citroen C4 2021-05-26

Euro NCAP opublikowała wyniki testów dotyczących bezpieczeństwa trzech nowych modeli, które wjeżdżają do właśnie do europejskich salonów. Próbom poddano: Genssis G80, Genesis GV80 oraz nowego Citroena C4. Genesis zdecydował się na powrót do...
Nowy Citroen C4 w szczegółach

Nowy Citroen C4 w szczegółach 2020-07-03

Wygląd Citroena C4 nowej generacji nie był już tajemnicą, bo Francuzi zaprezentowali go jeszcze w czerwcu. Teraz jednak poznaliśmy szereg danych technicznych.]Nowy Citroen C4 ma 436 cm długości, 180 cm szerokości i 152,5 cm wysokości, a to wszystko...
Citroen C4 nowej generacji

Citroen C4 nowej generacji 2020-06-18

Citroen zaprezentował zdjęcia modelu C4 nowej generacji. Auto będzie dostępne również w wersji elektrycznej, jako e-C4.Citroen wciąż szuka koncepcji dla modelu C4. Przypomnijmy, że model ten debiutował jako klasyczny (choć nietypowo wystylizowany)...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS