chceauto.pl
x
Polacy kochają SUV-y!

Polacy kochają SUV-y!

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2011-07-29 Opinie
SUV-y, czyli auta rekreacyjno-użytkowe, cenione są przede wszystkim za sportowy charakter, wysoki poziom bezpieczeństwa i nieprzeciętny komfort podróżowania. Nie radzą sobie jednak poza asfaltem tak dobrze jak auta terenowe, często mają mniejszą powierzchnię użytkową niż modele kombi i palą więcej niż vany. Skąd więc taka popularność SUV-ów na polskich drogach?

Pierwsze SUV-y pojawiły się w Europie dopiero w 1970 roku, czyli osiem lat po amerykańskim debiucie Jeepa Wagoneera – pierwszego samochodu tego typu. Europejskim prekursorem SUV-ów miał być Range Rover, lecz tak naprawdę dopiero 10 lat później otrzymał on wyposażenie, które mogło klasyfikować go do tego segmentu. Od tamtej pory zainteresowanie SUV-ami stale rosło, jednak dopiero ostatnia dekada wyniosła je na szczyty motoryzacyjnej popularności.

Powodzenie aut sportowo-użytkowych, które są wszechobecne w miejskiej dżungli i na drogach gruntowych, pozwala mówić o pewnym zjawisku. W Polsce już co dziesiąty zarejestrowany samochód to właśnie SUV. Za kierownicą tych aut możemy spotkać zarówno kadrę menadżerską, przedsiębiorców, przedstawicieli handlowych, jak i panie.

Okazuje się bowiem, że SUV sprawdza się na każdej drodze i w praktycznie każdych warunkach, na jakie napotyka zwykły użytkownik samochodu. Trudno jednak – obok wielu zalet – całkowicie zapomnieć o mniej licznych, lecz charakterystycznych dla SUV-ów wadach takich jak gorsze osiągi i większe spalanie, warunkowane przede wszystkim przez gabaryty i masę tego typu aut. Na osiągi i spalanie SUV-ów oko przymknęli jednak nie tylko polscy klienci – w całej Europie rośnie sprzedaż aut z tego segmentu. Z czego to wynika?

Wygoda, funkcjonalność i poczucie bezpieczeństwa

Niewątpliwie ogromnym atutem SUV-ów jest ich funkcjonalność i komfort. – Auta te zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa, są przestronne i wygodne. Nie dziwi więc fakt, że SUV-y mają opinię niezawodnych samochodów rodzinnych i są chętnie wybierane przez kobiety. SUV-y są bowiem wyższe od swoich konkurentów – aut typu kombi i van. W parze z większymi gabarytami idzie wysokie położenie fotela kierowcy, dzięki któremu nawet naprawdę niskie osoby mogą cieszyć się bardzo dobrą widocznością zza kierownicy – mówi Wojciech Kacperski, Dyrektor Działu Sprzedaży w szczecińskim salonie Auto Club oferującym łącznie aż sześć aut typu SUV (marek Hyundai, Mitsubishi i Suzuki).

Wyższe zawieszenie SUV-ów ułatwia również wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, a także zapięcie dziecka w foteliku – bez niekomfortowego schylania i szarpania się z pasami bezpieczeństwa. Inne plusy wysokiego nadwozia to mniejsze szkody w przypadku ewentualnej stłuczki czy obtarcia. W razie kolizji pierwszy kontakt z drugim pojazdem będzie miał zazwyczaj zderzak albo stopień, nie zaś blacha.

W góry i na polskie drogi

O popularności SUV-ów decydują jeszcze inne czynniki, które wyróżniają je spośród konkurentów. Doskonałe przystosowanie do użytkowania w terenach górzystych i w warunkach zimowych (podwyższone zawieszenie, napęd 4x4) jest często kluczowym argumentem decydującym o zakupie SUV-a przez mieszkańców nowo powstałych osiedli i domków, do których nie poprowadzono jeszcze asfaltowej drogi. Walka z wybojami to również chleb powszedni właścicieli działek, którzy, żeby dojechać do posiadłości, muszą zmierzyć się z wystającymi korzeniami i wszechobecnymi dziurami.

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX
Tajemnicą poliszynela nie jest jednak fakt, że przy stanie polskich dróg, nawet na asfalcie wyższe zawieszenie może oszczędzić kierowcy wielu wizyt w serwisie. Pęknięte opony, wykrzywione felgi, uszkodzone amortyzatory – dzięki większemu prześwitowi można uniknąć wielu kłopotów i niepotrzebnych nerwów. A w Polsce, kraju nie grzeszącym liczbą autostrad, o spotkanie z dziurą nietrudno.

Prestiż i różnorodność

Jest jednak jeszcze coś, co chyba szczególnie przyciąga potencjalnych nabywców - prestiż. Na wyobraźnię działa również sposób postrzegania użytkowników SUV-ów, którzy są odbierani jako aktywni ludzie sukcesu. Potrzeby konsumentów stale się zmieniają - grupa klientów, która tradycyjnie wybierała samochody z klasy średniej-wyższej, dziś spogląda coraz częściej na auta większe, a także eleganckie. SUV-y wychodzą naprzeciw tym potrzebom. Przez to, że jest to bardzo zróżnicowany segment i można w nim znaleźć pojazdy zarówno luksusowe i drogie, lecz także auta ze średniej półki cenowej, SUV-y trafiają do odbiorców o różnej zasobności portfela.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Próbując dodać SUV-om bardziej miejskiego charakteru, producenci tworzą tzw. crossovery, czyli samochody będące mieszanką auta osobowego i SUV-a. Przykładem są popularne w Polsce Mitsubishi ASX czy też Nissan Qashqai - auta łączące cechy SUV-a i miejskiego hatchbacka.

Ulubione SUV-y Polaków

Volvo XC60
Volvo XC60
Pojazdy typu SUV są często podstawą sprzedaży aut danej marki w naszym kraju. Przykładem takiego samochodu jest bestseller Volvo – model XC60. – W ubiegłym roku Volvo X60 było prawdziwym hitem i najlepiej sprzedającym się autem w naszym salonie – mówi Filip Wodziński, Dyrektor Działu Sprzedaży w salonie Volvo Auto Bruno w Szczecinie. – Obecnie XC60 jest jednym z trzech najpopularniejszych modeli z oferty Volvo – obok nowych S60 i V60. XC60 wciąż jednak sprzedaje się bardzo dobrze, i to nie tylko w Polsce. W całej Europie zapanował trend na mniejsze SUV-y – przestronne auta oferowane w rozsądnej cenie. Sam, jeżeli miałbym obecnie wybierać między klasycznym kombi a SUV-em, zdecydowałbym się na auto takie jak XC60 – dodaje Filip Wodziński.

Słowa te znajdują potwierdzenie w danych sprzedażowych: w znacznej mierze sukces modelu XC60 (1941 sztuk sprzedanych w ubiegłym roku i 1034 w pierwszej połowie 2011 r.) marka Volvo zawdzięcza zajęcie pierwszego miejsca w segmencie aut klasy premium w Polsce.

Liderem polskiego rynku jest jednak Mitsubishi Outlander. W ubiegły roku auto to znalazło w naszym kraju 3391 nabywców, co daje japońskiemu producentowi 11,4% udziału w polskim rynku SUV-ów. – Rok 2010 zdecydowanie należał do Outlandera. Blisko 1/3 aut Mitsubishi, które sprzedaliśmy w ubiegłym roku to Outlander! – mówi Wojciech Kacperski. – W tym roku, pośród SUV-ów innych marek, które oferujemy, dużym zainteresowaniem cieszy się między innymi Hyundai ix35. Co jednak ciekawe, klienci decydują się przede wszystkim albo na auto z najprostszą wersją wyposażenia, albo na pojazd najlepiej wyposażony – dodaje Wojciech Kacperski.

Hyundai ix35
Hyundai ix35
Przykład sprzedaży Hyundaia ix35 w szczecińskim salonie obrazuje natomiast tendencje na rynku aut typu SUV w Polsce. Polacy lubią SUV-y, pojazdy stworzone jakby z myślą o naszych drogach – często decydują się na ich zakup, wydając na nie więcej, niż przeznaczyliby na zakup auta kompaktowego podobnej klasy.

Jednocześnie popularne są u nas SUV-y oferowane w podstawowych wersjach wyposażenia. Auta z najbardziej luksusowymi pakietami wyposażenia są natomiast wybierane przez tych klientów, dla których większe znaczenie ma prestiż i komfort samochodu, aniżeli jego cena. Ze względu również na fakt, że dobrze wyposażone SUV-y świetnie realizują funkcję reprezentatywną, coraz częściej wybierane są na samochody firmowe, zwłaszcza dla kadry menadżerskiej. Różnorodność oferty pośród aut typu SUV wydaje się być więc kluczem do sukcesu w przypadku polskiego rynku. Podobnie zresztą jak wyższe zawieszenie, jakże pożądane na naszych dziurawych drogach.
Chcesz kupić SUV-a? Już za 30 tysięcy jest w czym wybierać!

Opinie i komentarze na temat artykułu

obserwator zza plota
8 sierpnia 2011
"Za kierownicą tych aut możemy spotkać zarówno kadrę menadżerską, przedsiębiorców, przedstawicieli handlowych, jak i panie. " Dodalbym do tej "Elity" rowniez: wiesniakow, (nie myslic z mieszkancami wsi) burakow i wszelkiej masci prostackiego motlochu ktory kocha sie dowartosciowywac wzbudzajac zazdrosc :) Niestety maloktory "czlowiek" kupuje je dla komfortu czy bezpieczenstwa wiekszosc znajomych to przejaw typowego pyszniactwa :D
Romeo
8 sierpnia 2011
na trasie muły, wozidełka dla lansiarzy
bea
8 sierpnia 2011
Naj jest Honda CRV :)
rado
8 sierpnia 2011
A subaru forester to co?
Piotrek
8 sierpnia 2011
suvy to auta powstałe w wyniku pewnego kompromisu - takie wszystko w jednym - terenówka, kombi, czasem limuzyna, czasem auto sportowe (np. Mazda CX-7). Oczywiście lepiej mieć wielki garaż a w nim Merca S600, Toyotę Land Cruiser, Maserati GT i jakieś porządne kombi, ale to nie realne, więc ludzie kupują auta, które dają wszystkiego po trochu. Gdybym mieszkał w słonecznej Italii gdzie są fajne drogi i niskie krawężniki, to bym suva nie kupił, ale mieszkam w kraju, gdzie drogi są często dziurawe, krawężniki wysokie, a zima czasem mocno śnieżna, więc suv (albo kombi typu audi allroad) jest najlepszym rozwiązaniem.
jaNcio
9 sierpnia 2011
Pierwszym SUV-em byl chevy SUBURBAN, ktory po raz pierwszy pojawil sie w roku 1935. W zamierzeniu, byl to pojazd zbudowany na podwoziu pick-upa, z nadwoziem samochodu kombi(station wagon), mogacy przewiezc pol tony ladunku, liczna rodzine, lub pociagnac znacznej wagi przyczepe...ot, taki samochod w sam raz dla mieszkancow przedmiesc...

Polacy kochają SUV-y! - GALERIA ZDJĘĆ

Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!Polacy kochają SUV-y!

Zobacz także

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór

Test: Honda HR-V e:HEV – udany przykład pójścia na przekór 2024-04-15

Prezentacja pierwszej Hondy HR-V miała miejsce w 1997 roku, ale seryjna produkcja rozpoczęła się dwa lata później. Debiut tego modelu odbył się w czasach, w których wszelkiego rodzaju SUVy i crossovery dopiero zaczęły pojawiać się na rynku....
Test: Volkswagen Taigo R-Line 1.5 TSI 150 KM – SUV coupe w segmencie B

Test: Volkswagen Taigo R-Line 1.5 TSI 150 KM – SUV coupe w segmencie B 2024-03-21

VW Taigo w Europie pojawił się w 2021 roku, ale już rok wcześniej dostępny był w Brazylii, tylko że pod nazwą Nivus. Taigo to nie jest kolejny powtarzalny miejski crossover – producent podkreśla, że to SUV coupe i trzeba przyznać, że w tej klasie...
Test: Seat Arona FR – sprawdzamy najmocniejszą wersję

Test: Seat Arona FR – sprawdzamy najmocniejszą wersję 2024-03-17

Seat Arona to miejski SUV/crossover, który został zaprezentowany w 2017 rok, prawie równo z nową odsłoną modelu Ibiza – w uproszczeniu można powiedzieć, że Arona to taka „uterenowiona” wersja Ibizy. Auto zostało ciepło przyjęte przez rynek,...
Test: Skoda Karoq 1.5 150 KM DSG – prosty przepis na sukces

Test: Skoda Karoq 1.5 150 KM DSG – prosty przepis na sukces 2024-03-11

Skoda Karoq swój debiut miała w 2017 roku i była odpowiedzią na dynamicznie rozwijający się segment kompaktowych SUVów. W 2021 roku samochód przeszedł gruntowny lifting, a my sprawdzamy, czym odświeżona Skoda Karoq zamierza przekonać do siebie...
Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem

Test: Cupra Formentor 190 KM 4x4 - czyli jak połączyć emocje z rozsądkiem 2024-03-11

Formentor swój rynkowy debiut miał w 2020 roku i jest to pierwszy własny model Cupry – wcześniej marka ta bazowała wyłącznie na gamie modelowej Seata. Obecnie wiele wskazuje na to, że Seat jest wycofywany z rynku, a jego miejsce zajmie właśnie...
Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny?

Test: Jaguar F-Pace P250 SE – wystarczająco drapieżny? 2024-03-04

Jaguar F-Pace zaprezentowany został w 2015 roku i był pierwszym seryjnie produkowanym SUVem ze znaczkiem Jaguara. Dla niektórych był to oczekiwany powiew świeżości, a dla niektórych negatywny wyraz zerwania z klasycznymi wzorcami. Prawda jest jednak...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS