chceauto.pl
x
Pierwsza jazda: Seat Leon ST Cupra

Pierwsza jazda: Seat Leon ST Cupra

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-02-26
W słonecznej Barcelonie testowaliśmy nowego Leona ST w najgorętszej odmianie Cupra. Jakie wrażenia pozostawiło po sobie usportowione kombi Seata?

Nowy Leon to bez wątpienie jedno z najważniejszych aut w historii Seata. Jeśli samochód okazałby się rynkowym niewypałem, marka zniknęłaby z motoryzacyjnej mapy świata. Hiszpanie musieli więc podejść do zadania w niezwykle poważny sposób - nowe auto musiało być pod każdym względem perfekcyjne.

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra
W 2013 roku na rynku pojawiła się flagowa odmiana nowego Leona - sportowy model Cupra. Teraz do salonów wkracza jego nieco bardziej użytkowa wersja - Leon Cupra ST, czyli kombi. Czy i tym razem samochód sprosta wyzwaniu i przypadnie do gustu klientom?

Na tle standardowego Leona ST auto wyróżnia się kilkoma stylistycznymi akcentami zdradzającymi sportowe aspiracje Cupry. Uwagę przyciągają m.in. osłona chłodnicy wykonana z tworzywa o strukturze plastra miodu, duże 18 lub 19 calowe felgi (w zależności od poziomu mocy) czy udająca dyfuzor listwa w tylnym zderzaku, w której osadzono dwie chromowane końcówki układu wydechowego.

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra
Jeśli chcecie bardziej rzucać się w oczy, możecie zainwestować w opcjonalny pakiet Performance. Ten - nieprzypadkowo - obejmuje 19-calowe aluminiowe felgi z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. Obręcze pomieścić musiały bowiem sygnowany przez Brembo układ hamulcowy z przednimi tarczami o średnicy 320 mm i czterotłoczkowymi zaciskami.

Powiew sportowego ducha czeka na nas również w kabinie. Podcięta u dołu, obszyta skórą kierownica, aluminiowe nakładki pedałów i sportowe fotele to tylko część z długiej listy wyposażenia standardowego. O tym, że z nową Cuprą ST nie ma żartów przypomina też wyskalowany do 300 km/h prędkościomierz.

Ponieważ mamy do czynienia z kombi, nie sposób przemilczeć pojemności przestrzeni bagażowej. Kufer pomieścić może pakunki o objętości do 587 l (wg normy VDA). Składając oparcia tylnej kanapy mamy do dyspozycji przestrzeń mieszczącą aż 1470 l.

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra
Najmocniejsza - całkiem dosłownie - strona nowej Cupry ST kryje się pod maską. Samochód napędzany jest benzynową jednostką 2,0 l TSI. W stosunku do innych pojazdów z motorem 2,0 l TSI silnik ma nową - wykonaną ze stopu aluminium i silikonu - głowicę, wzmocnione korbowody i inną turbosprężarkę generującą doładowanie 1,1 bara.

Nowy Leon ST Cupra oferowany jest w dwóch wariantach mocy. Słabszy rozwija 265 KM, mocniejszy - 280 KM. W każdym przypadku maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i dostępny jest w bardzo szerokim zakresie - od 1700 do 5300 obr/min! Klienci mają do wyboru dwie sześciostopniowe skrzynie biegów - ręczną lub zautomatyzowaną (DSG).

Jak nowa Cupra radzi sobie na drodze? Już podstawowa, rozwijająca 265 KM odmiana, przyspiesza do 100 km/h w 6,2 s (6,1 z przekładnią DSG) i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h.

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra
W przypadku tego typu aut osiągi to jednak nie wszystko – równie ważna jest przecież precyzja prowadzenia. W tej konkurencji Leon ST Cupra wyróżnia się zdecydowanie na plus. Dzięki – standardowemu – aktywnemu dyferencjałowi ze sterowaną elektronicznie blokadą – mimo ogromnej mocy przenoszonej wyłącznie przez przednią oś, samochód prowadzi się bardzo pewnie (co mieliśmy również okazję sprawdzić na torze przy mocno nieprzepisowych prędkościach). Podsterowność daje o sobie znać bardzo późno i jest łatwa do opanowania nawet, gdy wskazówka prędkościomierza wskazuje astronomiczne wartości. Podsumowując – w żadnym przypadku nie sposób odnieść wrażenia, że prowadzi się przecież wszechstronne kombi, a nie samochód o stricte sportowym usposobieniu. W panowaniu nad pojazdem pomagają również bardzo precyzyjny układ kierowniczy i dobrze trzymające na boki fotele.

Standardowym wyposażeniem jest system Cupra profil Drive umożliwiający dopasowanie charakterystyki prowadzenia do preferencji kierowcy. Wybierać możemy spośród czterech trybów jazdy (Comfort, Sport, Indyvidual i Cupra). W zależności od ustawień zmienia się praca zawieszenie, reakcja na gaz, czułość progresywnego układu kierowniczego i mechanizmu różnicowego. Warto dodać, że auto ma też dwustopniowy system kontroli trakcji, który – po dłuższym przytrzymaniu przyciski sterującego – można całkowicie dezaktywować.

Nowego Leona ST Cupra można już zmawiać w polskich salonach. Pierwsze sztuki trafią do klientów znad Wisły w maju.

Seat Leon ST Cupra
Seat Leon ST Cupra
Najtańsza, podstawowa wersja z ręczną skrzynią biegów i silnikiem o mocy 265 KM wyceniona została na 112 700 zł. Biorąc pod uwagę oferty konkurencji – to całkiem rozsądna propozycja. Auto z sześciostopniową przekładnią DSG to wydatek 120 700 zł. Ceny mocniejszej – 280-konnej – zaczynają się od 117 900 zł. 125 900 zł wydać trzeba na auto z DSG.

Na liście wyposażenia standardowego znajdziemy m.in. adaptacyjne zawieszenia, progresywny układ kierowniczy i aktywny dyferencjał. Standardem są też ledowe reflektory przednie i tylne, tempomat, klimatyzacja, system multimedialny z 5,8-calowym ekranem dotykowym i nową nawigacją. Auto objęte jest czteroletnią gwarancją (limitowana przebiegiem 120 tys. km).

Zobacz galerię zdjęć nowego Leona ST Cupra



Pierwsza jazda: Seat Leon ST Cupra - GALERIA ZDJĘĆ

Pierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST CupraPierwsza jazda: Seat Leon ST Cupra

Zobacz także

Cupra Leon z nowymi silnikami. Będzie taniej

Cupra Leon z nowymi silnikami. Będzie taniej 2022-09-09

Cupra poszerza gamę jednostek napędowych dostępnych w modelu Leon. O ile do tej pory model ten był dostępny wyłącznie z silnikami 2.0 TSI o mocy 245 lub 300 KM (310 KM - w kombi), które łączono z przekładnią DSG, o tyle wkrótce Cuprę Leona...
Seat Leon z systemem jazdy autonomicznej

Seat Leon z systemem jazdy autonomicznej 2021-12-13

Seat zaprezentował swój najnowszy prototyp DIANA, pilotażowy projekt samochodu autonomicznego. DIANA to innowacyjny projekt samochodu autonomicznego, który został stworzony przez inżynierów hiszpańskiej marki na bazie Seata Leona. Prototyp jest...
Cupra Leon i Leon Sportstourer z nowymi napędami

Cupra Leon i Leon Sportstourer z nowymi napędami 2021-03-17

Cupra poszerza gamę jednostek napędowych modelu Leon o nowe silniki, również hybrydowe.Do tej pory Cupra Leon, niezależnie od nadwozia, dostępny był wyłącznie z hybrydowym napędem o mocy 245 KM. Ale to się właśnie zmienia i gama dostępnych...
Cupra Leon i Formentor w nowych wersjach. Ceny

Cupra Leon i Formentor w nowych wersjach. Ceny 2021-02-02

Cupra poszerza gamę modeli w Polsce o nowe wersje Leona i Formentora. Cupra Leon w wersji hatchback zyskał 2-litrowy silnik TSI o mocy 300 KM. Natomiast Formentora będzie można zamówić w wersji hybrydowej PHEV.Cupra Leon do tej pory dostępny jedynie w...
Kolejne testy Euro NCAP

Kolejne testy Euro NCAP 2020-12-11

Niezależna organizacja Euro NCAP ogłosiła wyniki kolejnych testów zderzeniowych. Tym razem ocenie bezpieczeństwa poddano Audi A3 Sportback, Seata Leona, Isuzu D-Max, Kię Sorento, Land Rovera Defender, Honda e i Hyundaia i10.Audi A3 Sportback i Seat Leon...
16 anten w nowym Seacie!

16 anten w nowym Seacie! 2020-05-27

Współczesne samochody coraz częściej wyposażane są w systemy łączności bezprzewodowej. W czasie podróży chcemy odbierać nie tylko stacje radiowe, ale i dane GPS czy Internet za pomocą WiFi lub sieci 4G. Z tego powodu w nowoczesnych pojazdach, jak...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS