chceauto.pl
x
Ostatnie Porsche 918 Spyder

Ostatnie Porsche 918 Spyder

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2015-06-22
W miniony piątek, po 21 miesiącach produkcji, zgodnie z planem z linii montażowej zakładów w Zuffenhausen zjechał ostatni egzemplarz Porsche 918 Spyder.

Końcowa kontrola ostatniego egzemplarza Porsche 918 Spyder w manufakturze w Zuffenhausen
Końcowa kontrola ostatniego egzemplarza Porsche 918 Spyder w manufakturze w Zuffenhausen
Porsche 918 Spyder było od podstaw rozwijane jako samochód supersportowy z hybrydowym napędem plug-in. Prototyp modelu zadebiutował w 2010 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, gdzie spotkał się z niezwykle entuzjastycznymi reakcjami.

Latem tego samego roku rada nadzorcza Porsche AG dała zielone światło do opracowania wersji produkcyjnej. Po trzech latach prac Porsche 918 Spyder trafiło na rynek pod koniec 2013 roku, kontynuując linii supersportowych samochodów Porsche: 904 Carrera GTS, 959, 911 GT1 oraz Carrera GT.

Każdy z nich, należał do wąskiego grona najlepszych sportowych aut swoich czasów. Na przykład Porsche 904 GTS z 1963 roku, z nadwoziem ze stali i kompozytów stanowił niespotykany wówczas przykład połączenia stabilności z lekkością konstrukcji. Z kolei Porsche 959 z 1986 roku do świata supersamochodów z sukcesem wprowadziło elektronicznie sterowany napęd na obie osie.

Trzy pokolenia supersportowych modeli Porsche: 959, 918 Spyder oraz Carrera GT (od lewej)
Trzy pokolenia supersportowych modeli Porsche: 959, 918 Spyder oraz Carrera GT (od lewej)
10 lat później zadebiutowało 911 GT1, pionier technologii włókien węglowych w pojazdach cywilnych, a w 2003 roku - Carrera GT, pierwszy seryjny samochód z monokokiem i ramą pomocniczą w całości wykonanymi z tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami węglowymi.

W Porsche 918 Spyder najważniejsza jest koncepcja układu napędowego z mocnym silnikiem spalinowym i dwiema jednostkami elektrycznymi. Zasada działania układu napędowego uwzględnia zróżnicowane potrzeby, od stylu jazdy ukierunkowanego na efektywność paliwową aż po maksymalne osiągi, i stanowi podstawę dla rozwoju kolejnych projektów.

Aby w pełni wykorzystać możliwości napędu, jego niskie zużycie paliwa oraz wysoką moc, 918 Spyder oferuje łącznie pięć trybów jazdy. Podobnie jak w samochodach wyścigowych, aktywuje się je przełącznikiem na kierownicy. Unikalne doświadczenie inżynierów Porsche w dziedzinie napędów hybrydowych pozwoliło opracować złożone algorytmy sterujące trzema jednostkami i pozostałymi systemami. W przyszłości ta sama wiedza posłuży do budowy nowych modeli aut.

Trzy pokolenia supersportowych modeli Porsche: 918 Spyder, Carrera GT oraz 959 (od lewej)
Trzy pokolenia supersportowych modeli Porsche: 918 Spyder, Carrera GT oraz 959 (od lewej)
W Porshe 918 Spyder zastosowano również przełomową koncepcję zarządzania termicznego z pięcioma osobnymi obiegami chłodzącymi i innowacyjnym, wodno-powietrznym chłodzeniem tylnego silnika elektrycznego. Kolejnym przykładem przyszłościowego rozwiązania jest inteligentny system kontroli generatora i hamulców, pozwalający odzyskiwać znacznie więcej energii kinetycznej podczas hamowania od innych hybryd.

W podobnej formie zastosowano go już w prototypach LMP1 919 Hybrid, które niedawno odniosły podwójne zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Platforma technologiczna "918" wyróżnia się też innymi spektakularnymi rozwiązaniami, m.in. nadwoziem wykonanym w całości z włókien węglowych, aktywną aerodynamiką czy skrętnymi kołami tylnej osi. Adaptacyjna aerodynamika i skrętna tylna oś były już zresztą stosowane w sportowych samochodach Porsche, takich jak 911 Turbo, 911 GT3 oraz 911 GT3 RS.

Trzy pokolenia supersportowych modeli Porsche: 959, 918 Spyder oraz Carrera GT (od lewej)
Trzy pokolenia supersportowych modeli Porsche: 959, 918 Spyder oraz Carrera GT (od lewej)
Porsche 918 Spyder z jednej strony jest bezkompromisową maszyną dysponującą napędem o mocy 887 KM, która we wrześniu 2013 r. pokonała Północną Pętlę toru Nürburgring w rekordowym dla aut seryjnych czasie 6 minut i 57 sekund (do dzisiaj żaden innych samochód nie zrobił tego szybciej). Natomiast z drugiej strony 918 Spyder jest wzorcem wydajności: w cyklu pomiarowym NEDC zużywa mniej paliwa od większości małych aut.

Innowacyjne idee Porsche wprowadziło również na potrzeby produkcji 918 Spyder. Opatentowano wiele rozwiązań w zakresie montażu i kontroli jakości, spełniających najbardziej rygorystyczne wymogi w dziedzinie ergonomii. Przykładowo, cały proces montażu odbywa się za pomocą narzędzi bezprzewodowych.

Najlepszym przykładem są tu wiertarki z łącznością Bluetooth: wyróżniają się cichą pracą i większą elastycznością w miejscu pracy, a połączenie z bazą danych sprawia, że zapewniają momenty dokręcania zgodne ze specyfikacją. Specjalnie opracowany wózek podnośnikowy służył do końcowego montażu dwuosobowego monokoku.

Kolejną nowością są nożycowe platformy podnośnikowe, które ułatwiały instalację ważącego 140 kg akumulatora. Także ergonomia wykańczania skórzanej tapicerki wyznacza najwyższe standardy - stołów montażowych można używać do produkcji różnych elementów i w pełni wykorzystać cykl czasowy poszczególnych stacji.



Ostatnie Porsche 918 Spyder - GALERIA ZDJĘĆ

Ostatnie Porsche 918 SpyderOstatnie Porsche 918 SpyderOstatnie Porsche 918 SpyderOstatnie Porsche 918 SpyderOstatnie Porsche 918 Spyder

Zobacz także

Porsche rozwija napęd hybrydowy

Porsche rozwija napęd hybrydowy 2015-05-27

Porsche od dziesiątków lat jednoznacznie kojarzone jest jako producent samochodów sportowych. Jednak zaostrzane normy emisji spalin powodują, że wszyscy producenci bez wyjątku muszą pochylić się nad technologiami obniżającymi zużycia paliwa....

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS