Fiat formalnie zakończył operację zakupu amerykańskiego Chryslera. Dziś zarząd Fiat S.p.A. podjął decyzję o połączeniu obu koncernów i utworzeniu nowej spółki o nazwie Fiat Chrysler Automobiles (FCA), która będzie prawdziwie globalnym przedsiębiorstwem. To finalizuje pięcioletni proces łączenia obu koncernów. Ostatnim akordem był zakup pozostałych akcji Chryslera przez Fiata, co nastąpiło w połowie stycznia.
Formalnie siedziba nowej firmy będzie znajdowała się w Holandii, natomiast akcje będą notowane na giełdach w Nowym Jorku i Mediolanie. Propozycja zatwierdzona przez Zarząd Fiata przewiduje, że udziałowcy Fiata otrzymają jedną nowo wyemitowaną akcję FCA dla każdej posiadanej akcji Fiata. Oczekuje się, że FCA będzie miało siedzibę dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii, ale wybór ten nie będzie miał wpływu na opodatkowanie, któremu podlegać będą spółki grupy w poszczególnych krajach, w których prowadzona będzie ich działalność.
Fiat Chrysler Automobiles otrzymała całkowicie nowego logo. Oczywiście nie oznacza to, że znajdziemy je na samochodach, te oznaczane będą nadal logami swoich marek.
Fiat Chrysler Automobiles staje się jednocześnie jednym z największych producentów samochodów na świecie. W zeszłym roku oba koncerny dostarczyły klientom 4,3 mln samochodów, z czego grupa Chryslera - 2,4 mln, a grupa Fiata - 1,9 mln. W sumie daje siódme miejsce w gronie największych firm motoryzacyjnych. Spółka zanotowała również zysk, który wyniósł niespełna 2 mld euro. Warto przy tym zauważyć, że zysk wygenerowany został przez Chryslera, gdyby nie on, Fiat zanotowałby stratę w wysokości 440 mln euro.
Poziom zysku jednak rozczarował, bowiem był niższy od prognozowanego. W efekcie akcje Fiata spadły o ponad 5 proc, co z pewnością zostało pogłębione przez informację, że zarząd Fiata - w związku z wydatkami na zakup Chryslera (w styczniu zapłacono 4,35 mld dolarów) - nie wypłaci dywidendy za 2013 rok.
Obecnie w portfolio firmy Fiat Chrysler Automobiles znajdują się marki: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth, Jeep, Chrysler, RAM i Dodge.
Informacje o dalszym rozwoju nowej spółki miały zostać podane w marcu. Dziś jednak poinformowano, że strategiczne plany zostaną przedstawione dopiero na początku maja.
Co nieco
zdradził jednak szef grupy Fiata i Chryslera, Sergio Marchionne. Z wypowiedzi udzielonej dziennikowi La Repubblica wynika, że Fiat ma ograniczyć się do zaledwie dwóch linii modelowych (Panda, 500), natomiast Lancia zostanie zdegradowana do marki obecnej wyłącznie na rynku włoskim, na którym będzie sprzedawać tylko jeden model (Ypsilon). Nacisk ma zostać z kolei położony na rozwój Alfy Romeo, która ma wprowadzić kilka nowych modeli, zbudowanych na nowych płytach podłogowych i napędzanych silnikami, których nie znajdziemy we Fiatach.